Winkelwagen

/ .nl-domeinnaam

Jouw .nl voor slechts € 0,49.

Domeinnaam checken
E-mail

/ Security

/ Hostingpakket keuzehulp

Weet je niet zeker welk hostingpakket de beste
keus is voor jouw website? Met onze keuzehulp
kom je er wel uit.

Direct naar de keuzehulp

/ OpenStack

/ Probeer Public Cloud uit

Gratis 1 maand aan de slag met Public Cloud?

Vraag proefperiode aan

/ TransIP Blog

Website templates kiezen voor jouw website

Lees de blogpost
Knowledge Base

    Sorry, we konden geen resultaten vinden voor jouw zoekopdracht.

    Wat zijn Plesk users, customers, roles, en subscriptions?

    Plesk maakt onderscheid tussen een user, user roles, een customer en een subscription. Wanneer je iemand toegang wil geven tot jouw VPS met Plesk, is het belangrijk de verschillen tussen deze vier te kennen. Zo weet je zeker dat je het juiste type account aanmaakt en de correcte rechten toekent. Kort gezegt houden deze vier termen het volgende in:

    • Customer: Een klant die websites of e-mail op je Plesk-VPS host.
    • User: Een gebruiker binnen het account van een customer. Dit kan bijvoorbeeld een account zijn van een beheerder van een van je domeinen.
    • User Role: Definieert welke Plesk-functionaliteit beschikbaar is voor de users die je aanmaakt
    • Subscription: Het inschrijven op een hostingplan.

    Plesk Customer

    Een Plesk Customer is een klant die websites of e-mail bij jou host. De customer heeft een eigen account in Plesk en kan daar binnen 'users' aanmaken.

    In het customer-account beheren zij zelf hun domeinen en kunnen daarnaast ook users en roles aanmaken. Customers kunnen niet bij de diensten van andere customers komen. De stappen hieronder laten je zien hoe je een customer aanmaakt in Plesk.

     

    Stap 1

    Om een nieuwe customer te maken met eigen subscription moet je eerst overschakelen naar de Plesk Service Provider View (ga naar stap 3 als je die al gebruikt). Log in op Plesk en ga naar 'Tools & Settings' > 'Interface Management'.

    plesk tools and settings interface management


     

    Stap 2

    Verander je interface selectie naar 'Service Provider view' en klik op 'OK'.

    plesk interface management


     

    Stap 3

    Ga naar 'Customers' > 'Add a customer'. Op deze pagina geef je eerst meer informatie over de persoon/partij waarvoor je dit account aanmaakt.

    plesk customers

    Welke gegevens je van je klant opgeeft, is grotendeels optioneel. Voor je eigen administratie raden wij aan om de gegevens accuraat in te vullen.

    De 'Username' die je aanmaakt onder 'Acces to Plesk' is dus daadwerkelijk een Plesk User, voor deze Plesk Customer.

    plesk add customerScroll vervolgens naar beneden en vul de velden in zoals in het voorbeeld hieronder in met je eigen gegevens.

    Gebruik je geen subdomein genaamd 'webmail', schakel dan geen Let's Encrypt voor je domein in op deze pagina. De reden hierachter is dat deze optie op moment van schrijven probeert Let's Encrypt ook aan webmail.jedomein.nl te koppelen. Je krijgt foutmeldingen in Plesk als je dit subdomein niet gebruikt maar wel in bovenstaande stappen Let's Encrypt inschakelt.

    Het is verstandiger om naderhand Let's Encrypt in te schakelen. Gebruik hiervoor ons artikel over SSL in Plesk om een SSL-certificaat te installeren

    Plesk add contact part 2Klik vervolgens op 'OK' om het account aan te maken.


     

    Stap 4

    In onze artikelen (bijvoorbeeld onze Plesk-tutorialseries) gebruiken wij de 'Power User view' tenzij anders vermeld. Je schakelt hiernaar terug door Stap 1 & Stap 2 hierboven te herhalen en bij de selectie 'Power User view' te gebruiken.

    Let op: Is dit nieuwe klantaccount degene waarin je domeinen wil toevoegen, e-mailadressen wil aanmaken, etc., log dan uit als root gebruiker en log in als deze nieuwe klant alvorens je daadwerkelijk je domein toevoegt of e-mailadres aanmaakt.


    Plesk User

    Een user is een persoon die toegang heeft tot Plesk en je domein(en) (websites, applicaties, e-mail, etc.) kan beheren. Een user maak je aan binnen het account van een customer. Je specificeert met User Roles welke toegang een user heeft. Denk hierbij aan opties als:

    • het maken van e-mailadressen
    • beheer van domeinen
    • algehele toegang tot één subscription, of meerdere subscriptions in Plesk.

    De user heeft dus geen toegang tot de diensten van een andere customer. Stel dat je een customer met enkele domeinen hebt genaamd 'voorbeeld', en je maakt een user aan binnen het root-account van Plesk, dan heeft die nieuwe user (en de root-user zelf overigens ook) geen toegang tot de diensten van die klant.

    Een user maak je als volgt aan:

     

    Stap 1

    Log in op Plesk met het customer- of het root-account, waarbinnen je de user wil aanmaken. Klik in het linkermenu op 'Users' en daarna op 'Create User Account'.

    plesk create user account


     

    Stap 2

    Vul de velden in zoals in het screenshot hieronder (maar met je eigen gegevens) en klik op 'OK'.

    plesk create user account


    Plesk User Roles

    In een Plesk User Role definieer je welke Plesk-functionaliteit beschikbaar is voor de users die je aanmaakt (zie de Plesk User-toelichting hierboven). Een User Role geeft je een sterke controle over wat een user wel en niet kan doen binnen Plesk. Een nieuwe User Role maak je aan door onderstaande stappen te volgen:

     

    Stap 1

    Log in op Plesk met het customer- of root- account, waarbinnen je de role wil aanmaken. Klik in het linkermenu op 'Users' en daarna op de tab 'User Roles' > 'Create User Role', of klik op de naam van de role als je een bestaande wil aanpassen.

    plesk create user role


     

    Stap 2

    Je ziet vervolgens een overzicht zoals hieronder. Geef een 'User role name' op en selecteer eronder welke Plesk-services deze gebruiker kan gebruiken. Klik tot slot op 'OK' om de role aan te maken.

    plesk create user role


    Plesk Subscription

    Met Plesk Subscription wordt gedoeld op het inschrijven op een hostingplan. Een hostingplan komt neer op alle diensten die verwant zijn aan het hosten van een domein, zoals het hosten van websites en e-mail voor één of meerdere domeinen. Een subscription wordt automatisch toegevoegd in de volgende gevallen als:

    • je voor het eerst in Plesk inlogt en bij het configureren van je account een domein opgeeft.
    • je een customer aanmaakt en daarbij een domein opgeeft.
    • je een domein toevoegt vanuit Websites & Webhosting in de Power User view, of in de Service Provider view wanneer je onder Customers > Add Domain een domein toevoegt.

    Je voegt handmatig een subscription toe met onderstaande stappen.\

     

    Stap 1

    Om een nieuwe subscription te maken, schakel je over naar de Plesk Service Provider View (ga naar stap 3 als je die al gebruikt). Ga naar 'Tools & Settings' > 'Interface Management'.

    plesk tools and settings interface management


     

    Stap 2

    Verander je interfaceselectie naar 'Service Provider view' en klik op 'OK'.

    plesk interface management


    Stap 3

    Ga naar 'Subscriptions' > 'Add Subscription'.

    plesk subscriptions overview add subscription

    Plesk add contact part 2

    Bij een subscription is het vereist om een domein toe te voegen. Vul alle velden in en klik vervolgens op 'OK' om het account aan te maken.

    plesk add subscription


     

    Stap 4

    In onze Plesk-tutorialseries gebruiken wij de powerview tenzij anders vermeld. Je schakelt hiernaar terug door Stap 1 & Stap 2 hierboven te herhalen en bij de selectie 'Power User view' te gebruiken.


     

    Daarmee zijn wij aan het eind gekomen van het onderscheid tussen Plesk Users, User Roles, Customers en Subscriptions.

    Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op