Winkelwagen

/ .nl-domeinnaam

Jouw .nl voor slechts € 0,49.

Domeinnaam checken
E-mail

/ Security

/ Hostingpakket keuzehulp

Weet je niet zeker welk hostingpakket de beste
keus is voor jouw website? Met onze keuzehulp
kom je er wel uit.

Direct naar de keuzehulp

/ OpenStack

/ Probeer Public Cloud uit

Gratis 1 maand aan de slag met Public Cloud?

Vraag proefperiode aan

/ TransIP Blog

Website templates kiezen voor jouw website

Lees de blogpost
Knowledge Base

    Sorry, we konden geen resultaten vinden voor jouw zoekopdracht.

    Mijn domein heeft de status 'Quarantaine' of 'Redemption Period' in de WHOIS

    Wanneer je een domeinnaam opzegt, krijgt het domein tijdelijk de status 'Quarantaine' (ook wel 'Redemption period' genoemd). Een domein dat in quarantaine staat, is gedurende een vaste periode niet bereikbaar en kan ook niet verhuisd worden.

    In dit artikel lees je wat het inhoudt als je domein in quarantaine staat en hoe dit ongedaan kan worden gemaakt.


    Quarantaine

    Zoals vermeld ontvangt een domeinnaam de status 'Quarantaine' als het domein is opgezegd. Hoe lang een domein in quarantaine staat, is afhankelijk van het register van de betreffende domeinextensie. Dit is doorgaans een periode van 30 tot 40 dagen.

    Een domeinnaam die in quarantaine staat, kan alleen door de voormalige eigenaar opnieuw geactiveerd worden. De identiteit van de eigenaar moet namelijk worden vastgesteld en de heractivatie moet worden aangevraagd bij het betreffende register. De registers rekenen daarnaast kosten voor een heractivatie uit quarantaine, welke wij doorberekenen.

    Hieronder zie je een overzicht van de kosten voor het heractiveren uit quarantaine:

    • Voor .NL & .BE domeinnamen die bij TransIP geregistreerd stonden:
      €50,- excl. btw (€60,50 incl. btw) 
    • Voor NL & .BE domeinnamen die bij een andere provider geregistreerd stonden:
      €100,- excl. btw (€121,- incl. btw) 
    • Voor .EU domeinen:
      €50,- excl. btw (€60,50 incl. btw) 
    • Voor gTLD's, zoals .COM, .NET & .SHOP domeinnamen (alleen mogelijk als deze bij TransIP geregistreerd stonden):
      €100,- excl. btw (€121,- incl. btw) 
    • Voor alle overige extensies kunnen de kosten variëren. Stuur onze supportafdeling een bericht voor meer informatie over de kosten van de heractivatie van jouw domeinnaam.

    Wanneer je besluit om een domein door ons uit quarantaine te laten halen dan hebben wij hiervoor een akkoord nodig voor de heractivatiekosten. Daarnaast hebben we ook documenten nodig waaruit blijkt dat je de houder bent van het domein of gemachtigd te handelen namens deze houder. Het register kan hier bij controle om vragen en wij moeten deze dan kunnen overhandigen.

    Benodigde documenten:

    • Kopie legitimatiebewijs van een op de Kamer van Koophandel vermeld zelfstandig tekenbevoegd persoon. Je mag daarop uiteraard de BSN, de foto en het documentnummer onherkenbaar maken. Bij gezamenlijke bevoegdheid is een kopie legitimatiebewijs van alle gezamenlijke bevoegde personen nodig. 
    • Indien het domein niet op naam van een bedrijf stond geregistreerd maar op naam van een persoon, dan volstaat een kopie legitimatiebewijs van die persoon. Je mag daarop uiteraard de BSN, de foto en het documentnummer onherkenbaar maken.
    • Indien het domein op naam stond van een bedrijf hebben wij tevens een kopie Kamer van Koophandel inschrijving, niet ouder dan 3 maanden nodig.

    Als je niet zelf de houder bent van het domein hebben wij, naast de bovenstaande documenten, ook de volgende aanvullende documenten nodig:

    • Een officieel document waarin de domeinnaamhouder de eigenaar van het account machtigt te handelen namens de domeinnaamhouder omtrent de domeinnaam.
    • Een kopie ID van de eigenaar van het account. Je mag daarop uiteraard de BSN, de foto en het documentnummer onherkenbaar maken.

    Je kunt deze documenten toesturen aan onze supportafdeling. Zodra wij de benodigde documenten en het akkoord voor de kosten hebben ontvangen kunnen wij de heractivatie voor je uitvoeren.

    Betreft het een .NL domeinnaam die voorheen niet bij TransIP stond?

    In dat geval kunnen wij niet zien wie de houder van de domeinnaam is. Het overkoepelende register SIDN geeft providers namelijk geen inzage in de houder van een .NL domeinnaam die bij een andere provider in quarantaine staat.

    Je kunt in dat geval bij SIDN de niet-publieke houdergegevens opvragen. Stuur hiervoor een e-mail naar support@sidn.nl met daarin het verzoek. Zorg ervoor dat je hierin het e-mailadres en de postcode van de huidige houder toevoegt ter verificatie.

    SIDN zal na het verifiëren van het verzoek reageren met de WHOIS informatie. Het is belangrijk dat hiervan een screenshot meestuurt wanneer je contact opneemt met onze support-afdeling voor het heractiveren van een .NL domeinnaam die voorheen niet bij TransIP stond.

    Als je een domeinnaam niet wilt heractiveren kan je ervoor kiezen om te wachten tot het domein vanzelf uit quarantaine komt en weer vrij te registreren is. De eerste die na het vrijvallen van de domeinnaam deze bij een provider registreert, zal de domeinnaam in bezit krijgen.

    Voor .NL domeinnamen kan je zien wanneer het domein uit quarantaine komt door een WHOIS zoekopdracht te doen bij het Nederlandse register SIDN.

    Voor overige domeinextensies is deze informatie niet direct beschikbaar. Mocht je willen weten wanneer jouw domeinnaam vanzelf uit quarantaine komt, neem dan contact op met onze supportafdeling.

    Hou er wel rekening mee dat wanneer het domein uit quarantaine komt, deze door iedereen vrij te registreren is. Je loopt dus het risico dat iemand anders eerder is dan jij en de domeinnaam vastlegt.

    Het 'geagendeerd' vastleggen (ook wel drop-catching) van een domeinnaam in quarantaine bieden wij niet aan. Dit betekent dat het niet mogelijk is vooraf een domeinnaam te reserveren die in de status 'quarantaine' staat. 


    In dit artikel hebben we uitgelegd wat de status quarantaine inhoudt en hoe je een domein uit quarantaine kan halen.

    Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, neem dan contact op met onze supportafdeling. Je bereikt hen via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op