Vroeger of later kom je in de ICT de term ‘End-of-Life’ (EoL) tegen en je vraagt je misschien af wat dat betekent en of je daar actie op moet ondernemen.
Een EoL-status van software of een besturingssysteem betekent dat de ontwikkelaar/fabrikant stopt met het ondersteunen van het product. Er worden geen updates, patches, of technische ondersteuning meer aangeboden voor die specifieke versie van de software of het besturingssysteem.
Het belangrijkste gevolg hiervan is dat kwetsbaarheden die na het bereiken van de EoL-status worden gevonden, niet meer worden gepatched. Systemen die na de EoL-datum nog gebruik maken van een EoL-besturingssysteem (of EoL-software), zijn dan ook potentieel kwetsbaar voor aanvallen.
Op de hele korte termijn zal de kans op het vinden van een kwetsbaarheid niet heel groot zijn, maar hoe meer tijd er verstreikt en hoe meer mensen gebruik maken van verouderde software/besturingssystemen, hoe groter de kans dat kwaadwillenden een kwetsbaarheid vinden en die gebruiken om jouw infrastructuur aan te vallen.
We raden daarom sterk aan om software en besturingssystemen die een End-of-Life status bereiken te upgraden naar een nieuwere versie, bijvoorbeeld besturingssysteem versie X naar versie Y.