10 tips om op te letten bij het registeren van een nieuwe domeinnaam
Het registreren van een nieuwe domeinnaam is tegenwoordig vrij eenvoudig. Maar voordat je je domeinnaam registreert, is het goed om te bedenken welke domeinnaam je wilt en aan welke voorwaarden deze moet voldoen. In dit artikelen delen we 10 tips die jou helpen om de juiste keuze te maken voor jouw nieuwe domeinnaam.
1. De domeinextensie
De domeinextensie is het stukje dat na je domeinnaam komt, bijvoorbeeld: .nl, .com of .org. Bij TransIP heb je zelfs keuze uit ruim 450 verschillende extensies. Bied je een dienst of product aan in Nederland, dan is de meest logische keuze om een .nl-domeinextensie te kiezen. Mocht deze bezet zijn, dan kun je kijken of jouw domeinnaam nog beschikbaar is in combinatie met een andere extensie.
2. Houd rekening met handelsmerken
Je kunt niet iedere beschikbare domeinnaam zomaar registreren. Op sommige handelsmerken mag je geen inbreuk maken. Zo is een domeinnaam met hierin Coca Cola of Google ten strengste verboden. Twijfel je, dan kun je bijvoorbeeld in het register van het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom controleren of een merknaam al geregistreerd staat.
3. Maak een domeinnaam niet te lang
Over het algemeen kun je stellen dat hoe simpeler een domeinnaam is, des te makkelijker deze te onthouden is voor anderen. Daarom is het raadzaam om je domeinnaam kort te houden. Ook de kans op spelfouten neemt hierdoor af. Fixeer je echter niet te veel op domeinnamen van 3 of 4 letters, deze zijn bij vrijwel alle TLD's altijd populair en daarom waarschijnlijk al vergeven.
4. Probeer het koppelteken te vermijden
Als je domeinnaam te lang is, niet goed leesbaar is, of misschien al bezet is, dan kun je er voor kiezen om een koppelteken te gebruiken. Over het algemeen is dit geen goed idee omdat mensen dit vaak niet verwachten. De kans dat ze je domeinnaam dus verkeerd intikken is een stuk groter. Ga ook maar na: welke écht grote bedrijven of websites maken gebruik van het koppelteken?
5. Uitspreekbaar
Je domeinnaam is bij voorkeur goed uitspreekbaar. Het moet meteen duidelijk zijn hoe je de domeinnaam moet intikken. Er zijn natuurlijk uitzonderingen en ook lastigere, misschien abstracte woorden kunnen prima werken (denk aan Google), maar ideaal is het niet. Zeker als mensen je nog niet goed kennen. Bovendien kennen we vast allemaal wel die reclames op de radio waar de domeinnaam aan het einde nog even gespeld moet worden. Kortom: probeer het zo simpel mogelijk te houden.
6. Vermijd cijfers
Bij het gebruik van cijfers in je domeinnaam heb je altijd mensen die twijfelen of ze het cijfers moeten uitschrijven, of gewoon als cijfer kunnen gebruiken. Probeer altijd zoveel mogelijk twijfel weg te nemen.
7. De kosten
Niet geheel onbelangrijk: de kosten. Let goed op waar je je domeinnaam registreert. Wat zijn de kosten in het eerste jaar? En wat betaal je in de jaren daarna? Veel registars gaan hier anders mee om. Zo heb je bij TransIP al vanaf € 0,99 een .nl-domeinnaam voor het eerste jaar en betaal je daarna maar € 8,99. Een domeinnaam registreren is al binnen enkele klikken geregeld.
8. Wel of geen zoekwoord?
Het kan een bewuste keuze zijn om een belangrijk zoekwoord voor jouw product of dienst op te nemen in je domeinnaam. Naast dat dit heel concreet is, heb je er ook nog altijd voordeel van binnen de verschillende zoekmachines.
Let op: het opnemen van een zoekwoord in je domeinnaam kan ook nadelig zijn. Als je je productaanbod of dienstverlening verbreedt, kan de domeinnaam met hierin je zoekwoord een stuk minder relevant worden.
9. Beschikbaarheid
Je kunt nog zo’n gave domeinnaam in gedachten hebben, deze domeinnaam moet wel beschikbaar zijn. Als iemand anders deze al heeft geregistreerd, moet je op zoek naar een andere variant (of veel geld betalen om het domein over te kopen). De meest generieke domeinnamen zijn eigenlijk allemaal al wel geregistreerd. Een stukje creativiteit is dus gewenst!
Je kunt jouw versbedachte domeinnaam controleren op beschikbaarheid, bijvoorbeeld in de domeinnaamchecker op transip.nl of via de WHOIS-gegevens.
10. Internationalisatie
Als je de beschikbaarheid van je domeinnaam checkt, kan het ook lonen om te controleren of deze ook in andere landen nog beschikbaar is. Mocht je plannen hebben om bijvoorbeeld uit te breiden naar Engeland of Duitsland, dan doe je er goed aan om te kijken of de .co.uk nog beschikbaar is. Dit voorkomt teleurstellingen en een hoop gedoe achteraf. Ook deze domeinnamen check je heel makkelijk in de domeinnaamchecker.
Inspiratie voor een goede domeinnaam
Hoe kom je nu aan goede inspiratie voor een goede domeinnaam? Allereerst zijn hier tools voor te vinden zoals domeinnaamtool.nl. Wil je dit meer bedrijfsbreed trekken? Lees dan ons blogartikel over het verzinnen van een bedrijfsnaam.
Om je op weg te helpen hebben we een aantal vragen voor je op een rij gezet die je kunt gebruiken om een goede domeinnaam te bedenken:Hoe heet jij of je bedrijf? | Misschien is je eigen bedrijfsnaam nog wel beschikbaar. Bijvoorbeeld: Timmermanruud.nl |
Wat is je locatie? | Ben je sterk locatiegebonden? Dan kan het lonen om dit op te nemen in je domeinnaam. Bijvoorbeeld: Timmermanamsterdam.nl |
Bouw je aan een sterk merk? | Een abstract, niet-bestaand woord is dan een optie: Google.com |
Heb je internationale plannen? | Houd rekening met het feit dat het slimmer kán zijn om geen Nederlandse woorden op te nemen in je domeinnaam. |
Wat is je grootste USP? | Ben je de goedkoopste? Bijvoorbeeld: goedkopetimmerman.nl |
Aan de slag!
Ben je eruit? Heb je de ideale domeinnaam bedacht voor jouw website, webshop, bedrijf, vereniging of applicatie? Leg hem dan vast! Controleer de beschikbaarheid via onze domeinnaamchecker op transip.nl/domeinnaam en leg vandaag nog jouw .nl-domeinnaam vast voor € 0,99 voor je eerste jaar.
Bedankt voor het toelichten!