Blog overzicht

CoderDojo leert kinderen gratis programmeren

Na school met vriendjes Minecraft spelen, thuis de dinosaurusrobot uitlaten of de Nintendo Switch meenemen op vakantie. Kinderen maken dagelijks gebruik van de technologie om ons heen. Ze gaan zonder moeite het internet op en spelen online de leukste games. Maar weten ze ook welke technieken er achter die digitale wereld schuilgaan?

Digitale vaardigheden: het vak van de toekomst

Op school leren kinderen al op vroege leeftijd Nederlands, Engels en Duits. Programmeertalen missen in dit rijtje. Best gek als je bedenkt dat code een van de meest gebruikte talen ter wereld is. Daarnaast speelt technologie ook nog eens een ontzettend grote rol in onze maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan de digitalisering, automatisering en robotisering binnen de arbeidsmarkt. Bij TransIP vinden we het dan ook ontzettend belangrijk om volgende generaties te helpen hun weg te vinden in de digitale wereld. Programmeren, mediawijsheid en computational thinking zijn belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden om kinderen bij te brengen.

21e-eeuwse vaardigheden

Laagdrempelige introductie van programmeertalen voor kinderen

Ouders en leraren zien het vaak als een drempel om kinderen te leren programmeren. De twijfel dat het voor jonge kinderen al snel een te technisch verhaal wordt, of dat ze er als volwassene zelf te weinig technische kennis voor hebben. Gelukkig zijn er diverse initiatieven in Nederland die het voor kinderen en ouders makkelijk en vooral leuk maken om de beginselen van programmeren te leren met een introductie van programmeertalen voor kinderen.

Een zo’n initiatief is CoderDojo, een wereldwijde non-profitorganisatie die werkt met opensourcesoftware en volledig afhankelijk is van vrijwilligers. CoderDojo Nederland kent meer dan 70 regionale Dojo’s verspreid door het hele land. Elke Dojo organiseert verschillende workshops waarin kinderen van 5 tot en met 17 jaar gratis leren programmeren, websites bouwen en apps ontwikkelen. Ervaring is geen vereiste. Gezellig met leeftijdsgenootjes nieuwe dingen leren, games maken en spelen staat voorop.

Maar hoe gaat zo’n Dojo dan in zijn werk? Wij namen een kijkje bij een workshop van de regionale CoderDojo Leiden in BplusC Bibliotheek Leiden. We kwamen niet met lege handen aanzetten en brachten t-shirts mee voor alle vrijwilligers.

Gratis workshop programmeren

Op bezoek bij CoderDojo Leiden

Een shoot ‘m up-spel maken in Unity, de beginselen leren over Python of met HTML een simpele website bouwen. Elke workshop bij CoderDojo Leiden staat in het teken van een programmeertaal of -omgeving. Vrijwilligers Arjen Tebbenhof en Dion Olsthoorn zetten in hun vrije tijd opdrachten in elkaar die aansluiten bij het thema van de maandelijks gegeven Dojo. ‘CoderDojo faciliteert in het opzetten van lokale Dojo's en het delen van lesmateriaal en ervaring’, vertelt Arjen. ‘Zo hoeven we niet elk thema from scratch uit te pluizen. Alsnog zijn we aardig wat tijd kwijt om de workshops elke keer zo in te richten dat het aansluit bij alle leeftijden. Het is het allemaal waard wanneer we de kinderen elke keer vol enthousiasme zien experimenteren.’

Knutselen met mBots

Tijdens ons bezoek staat de workshop in het teken van mBots. ‘Met robots spelen is natuurlijk altijd leuk! De grote opkomst op deze dag bevestigd dat’, vertelt Dion. ‘Het is net iets tastbaarder dan alleen met software pielen. Maar we zijn zelf niet altijd in het bezit van hardware die bij bepaalde workshops nodig zijn. Het regelen van de benodigde lesmaterialen en gadgets is soms dan ook een uitdaging.’

De mBots die in deze workshop worden gebruikt, zijn bijvoorbeeld niet van CoderDojo Leiden zelf. Arjen: ‘We zijn deze week veel in de weer geweest om er genoeg te kunnen lenen van bedrijven of bekenden om de workshop te geven. We zijn dan ook heel erg geholpen met het gedoneerde bedrag van TransIP waarmee we nu zelf materiaal als robots kunnen aanschaffen om de workshops te geven. Zo kunnen wij ons focussen op het doel waar we CoderDojo Leiden voor hebben opgericht: kinderen spelenderwijs leren programmeren.’

Workshop met mBots

Game, set, match

De robots zijn zelf in elkaar te zetten en te programmeren. Na een korte presentatie van de vrijwilligers gaan de kinderen van start. Met een instructieboekje bij de hand leren ze de beginselen van het programmeren met mBlock-software (dat lijkt op Scratch). Via het programma verzinnen ze zelf opdrachten om de robot te laten bewegen, geluid te laten maken en licht te geven.

Het eerste uur zitten de kinderen rustig te werken achter de computer en stellen hier en daar vragen aan de rondlopende vrijwilligers. Al snel wordt de zaal van de bibliotheek in beslag genomen door zelfrijdende robots. Van lege wc-rollen worden armen geknutseld en een minivoetbal van dubbelzijdig plakband hobbelt onder de goedkeurende blikken van de kinderen over de grond. Het is tijd om er een wedstrijdje van te maken. Wiens mBot zal er scoren?

Wil je samen met je kinderen ook een keer een kijkje nemen bij een CoderDojo, of ben je zelf geïnteresseerd om een handje te helpen bij een workshop? Kijk of er een CoderDojo bij jou in de buurt zit.


Vind jij dat programmeerles onderdeel moet worden van het lesprogramma op scholen? Laat het ons weten in de comments.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Blog overzicht

Auteur: Frances Doderer

Is copywriter in hart en bierliefhebber in nieren. Doet haar functie Chief Storyteller eer aan door non-stop anekdotes te vertellen over bier, motor Henk en de stad Leiden. Vraagt tussendoor experts, klanten en collega’s het hemd van het lijf over onderwerpen als webhosting, domeinnamen en cloudopslagdiensten. Perst er zo nu en dan ook een persbericht uit.