Vermeldingen van je product of bedrijf ontdekken met Google search operators
Google gebruikt de beste technieken en algoritmen ter wereld om alle content in de gaten te houden en jou de best mogelijke antwoorden op je vragen te bieden. Maar je kan de zoekgigant ook gebruiken om vermeldingen van je product of bedrijf te spotten; vooral als je vat krijgt op de fijne kneepjes van Google’s zoektools en search operators. In dit artikel brengen we je die bij, zodat geavanceerd zoeken in Google kinderspel wordt.
Het startpunt van je zoektocht
Voordat we ingaan op de vraag hoe je vermeldingen het beste in de gaten houdt, is het belangrijk eerst een beslissing te maken over wat je precies in de gaten wil houden. Een logisch startpunt is natuurlijk de naam van je product of bedrijf. Van een vermelding hiervan wil je altijd op de hoogte zijn, ongeacht waar en wanneer dit voorkomt. Daarnaast is het handig als je de naam van de eigenaar of andere prominente persoon erbij betrekt in het geval deze publiekelijk bekend is. Het is ook mogelijk wat dieper te graven en bepaalde onderdelen van je website in de gaten te houden:
URL van je website: handig om te zien wie naar je website linkt en waar dit gebeurt.
URL van je blogartikel of andere interessante content: bekijk de impact van je recente content en zie of het backlinks heeft opgeleverd.
E-mail: ontdek veelvoorkomende vragen door te zoeken naar plekken waar je supportadres genoemd is.
Adresgegevens: verbeter verkeerde adresgegevens die rondslingeren op het internet en verhoog hiermee je positie in de lokale SEO-resultaten.
Namen van concurrenten: hou nieuwe producten van je concurrenten in de gaten.
De eerste stap in geavanceerd zoeken met Google: vermeldingen verfijnen met de zoektools
Of je nou op je productnaam of op de URL van je website zoekt, je zal al snel merken dat de zoekresultaten qua tijdspan erg breed zijn. Soms zal je zelfs vermeldingen tegenkomen van jaren terug. Alhoewel dit helpt om een algemeen beeld te krijgen van je merk, wil je deze resultaten natuurlijk ontwijken wanneer je op onderzoek bent naar de meest actuele vermeldingen. Het is daarom verstandig om de zoektools erbij te pakken en de tijdsperiode te verkleinen naar een week of zelfs de afgelopen 24 uur. Doe dit door onder de zoekbalk op 'Tools' en vervolgens op 'Elke periode' te klikken.
Overigens heb je in de zoektools ook de mogelijkheid om het land en de taal te selecteren, voor het geval je alleen geavanceerd wil zoeken naar je vermeldingen op Nederlandstalige websites.
Verder verfijnen met Google search operators
De zoektools bieden maar een beperkte selectie aan functies om je zoekresultaten naar wens aan te passen en alleen de voor jouw relevante resultaten te tonen. Misschien wil je wel bepaalde woorden negeren als je op zoek bent naar vermeldingen over je product of bedrijf. Het filteren van de zoekresultaten gebeurt met geavanceerde Google search operators. Hieronder volgt een overzicht van Google search operators die je naast je zoekterm in de zoekbalk plaatst om kwalitatieve vermeldingen te ontdekken.
-site: (bijvoorbeeld: TransIP -site:www.transip.nl)
Met deze Google search operator geef je aan dat een bepaalde website uit de zoekresultaten gelaten moet worden. Erg handig als je op zoek bent naar vermeldingen van je bedrijfsnaam, want je wil in dat geval niet je eigen website tussen de zoekresultaten zien staan. Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook vacaturewebsites of andere standaardwebsites uitsluiten waarvan je al weet dat je daar genoemd staat.
-woord (bijvoorbeeld: TransIP -ervaring -site:www.transip.nl)
Naast een website is het ook mogelijk om bepaalde woorden te negeren. Zo negeer je dankzij het minteken alle zoekresultaten waarin het woord ‘ervaring’ terugkomt als je wil voorkomen dat review-websites tussen de zoekresultaten verschijnen.
“zoekterm” (bijvoorbeeld: TransIP “beste hostingprovider 2018”)
Wanneer je meerdere woorden in je zoekopdracht gebruikt, forceer je met het gebruik van aanhalingstekens alleen maar zoekresultaten waarbij woorden gevonden zijn die in exact dezelfde volgorde staan zoals jij ze hebt opgegeven. Wanneer je aanhalingstekens gebruikt voor slechts één woord, geef je Google het signaal om geen resultaten terug te sturen die synoniemen van dat woord zijn.
OR (bijvoorbeeld: TransIP OR BladeVPS)
Deze Google search operator combineert twee losse zoekopdrachten en zet je bijvoorbeeld in als je product- of bedrijfsnaam vaak op meerdere manieren geschreven wordt.
intext:, intitle: en inurl: (bijvoorbeeld: TransIP intitle:hostingprovider)
Ben je alleen maar benieuwd naar vermeldingen waarin je naam of een ander woord op een specifieke locatie genoemd wordt? Zet dan deze drie Google search operators in om de zoekresultaten hierop af te stemmen. De operators intext:, intitle: en inurl: richten zich respectievelijk op de tekst, de paginatitel en het webadres van een webpagina. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om slechts de resultaten te tonen waarbij ‘TransIP’ alleen in de titel van een webpagina terugkomt.
* (bijvoorbeeld: TransIP vs *)
Met de asterisk zet je een wildcard in. Dit houdt in dat een gedeelte van je zoekopdracht vervangen kan worden door verschillende woorden en het je niet uitmaakt welke woorden dit zijn. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om te ontdekken met welke concurrenten je vaak in één adem genoemd wordt.
AROUND(nummer) (bijvoorbeeld: TransIP AROUND(20) hosting)
Zet deze Google search operator in wanneer je product- of bedrijfsnaam vrijwel altijd in combinatie met een ander woord genoemd wordt. Dan ben je er zeker van dat de zoekresultaten op jou betrekking hebben.
Combineren van Google search operators
De bovenstaande zoektools en Google search operators hoeven niet per se apart gebruikt te worden tijdens het geavanceerd zoeken in Google. Door ze te combineren stuur je aan op nog betere zoekresultaten.
Wanneer je website bestaat uit meerdere domeinextensies en je deze allemaal wil uitsluiten, los je dit snel op door de Google search operators -site: en de asterisk te combineren: TransIP -site:www.transip.*
Verfijn je zoekresultaten nog meer en negeer bijvoorbeeld alle genoemde vacaturewebsites door het woord vacature uit te sluiten: TransIP -site:www.transip.* -vacature
Ga vervolgens nog een stap verder door alleen zoekresultaten te eisen waarin je merknaam in de titel van een webpagina voorkomt: intitle:TransIP -site:www.transip.* -vacature
Ga vervolgens net zo lang door totdat je tevreden bent over de relevantie van de vermeldingen die tevoorschijn komen en sla deze zoekopdracht op voor later gebruik:
"transip" -site:transip.* -site:twitter.com -site:hostingwijzer.nl -site:facebook.com -site:youtube.com -site:hostingreview.nl -inurl:review -inurl:openingstijden -intitle:review -intitle:vacature -intext:"hosting door transip" -intext:"hosted by transip" -intext:"transip b.v." -intext:"transip.nl" -intext:"transip.be"
Let op: niet alleen Google, maar ook sommige andere zoekmachines zoals Bing beschikken over advanced search operators. Geen reden om je zorgen te maken als je dus liever geen Google gebruikt, maar toch aan de slag wilt met de tips genoemd in dit artikel.
Ervaringen met Google Alerts en socialmedia-vermeldingen
Google Alerts, het broertje van Google Search, is eigenlijk een voortdurende zoekopdracht die Google constant voor je in de gaten houdt en de resultaten naar je e-mailadres of een RSS-feed opstuurt. De dienst accepteert ook de bovenstaande Google search operators, waardoor het mogelijk wordt om geavanceerd te zoeken en vermeldingen van je product of bedrijf automatisch in de gaten te houden. Alhoewel dit tijd bespaart hebben we gemerkt dat Google Alerts veel minder vermeldingen oppikt dan een handmatige zoekopdracht in Google Search. Als je dus met Google Alerts aan de slag gaat, raden we je in ieder geval ook aan om eens in de zoveel tijd de resultaten uit Google Search erbij te pakken en te vergelijken wat beter voor je werkt.
Hou er daarnaast rekening mee dat Google niet zo goed is in het speuren naar actuele vermeldingen op social media. Gebruik hiervoor liever de zoekfunctie van het socialemediakanaal zelf of zet notificaties aan die je waarschuwen wanneer je ergens genoemd of getagd bent.
Mis jouw moment of fame niet met geavanceerde Google search operators
Naast het geavanceerd zoeken naar antwoorden op je vragen is Google dus ook in te zetten om gratis vermeldingen van je website, product of bedrijf in de gaten te houden. Zet de hiervoor besproken zoektools en Google search operators in om je zoekopdracht te verfijnen en vermeldingen op te pikken die er echt toe doen. Zo ben je er zeker van dat je nooit meer een moment of fame mist.
Bedankt voor het toelichten!