Haal meer uit je bedrijf met deze gratis online tools voor ondernemers
Als (startende) ondernemer, zzp’er of blogger zijn geld en tijd je schaarste bronnen. Gelukkig zijn er diverse hulpmiddelen in de vorm van gratis online tools voor ondernemers waarmee het vandaag de dag makkelijker dan ooit is om je bedrijfswebsite op te starten en te onderhouden. Zo hou jij meer tijd over om je volledig te focussen op je onderneming. Maar de toolkeuze is zo reuze, dat je jezelf in het grote aanbod volledig kunt verliezen. Welke tools dragen nou echt een steentje bij aan de groei en ontwikkeling van je onderneming? Wij helpen je een handje door populaire gratis online tools voor je bedrijfswebsite op een rij te zetten.
Opstarten: bedrijfsnaam bedenken en ideeën uitwerken
Laten we bij het begin beginnen: jouw idee. Daar start je onderneming immers mee. Maar jouw idee vertalen naar concrete stappen is soms nog niet zo simpel als het lijkt. Onderstaande business-tools helpen je om direct goed met je onderneming van start te gaan en zo vanaf de eerste minuut orde op zaken te stellen.
Je bedrijfsnaam met domeinnaam en socialmediakanalen registreren
Een bedrijfsnaam bedenken kan een flinke kluif zijn. Heb je een perfecte naam voor jouw onderneming gevonden, dan vergeten veel mensen vaak om ook direct te checken of de naam als domeinnaam voor de website en socialmediakanalen beschikbaar is. Niets is zo vervelend om erachter te komen dat er al een website met jouw bedrijfsnaam bestaat. Het bepalen van je bedrijfsnaam en het registreren van je domeinnaam moet dan ook een gecombineerde eerste stap zijn voor je onderneming. Gelukkig zijn er diverse naamgenerators die je daarbij kunnen helpen. Met Panabee sla je drie vliegen in een klap. In het zoekveld van de naamgenerator voer je een of twee woorden in die te maken hebben met je idee, waarmee dan verschillende naamopties worden gevormd. Ook check je hier meteen of de bedrijfsnaam vrij is voor populaire domeinextensies en socialmediakanalen. Ben je op zoek naar een .nl-extensie, dan kun je de beschikbaarheid daarvan zelf onderzoeken met bijvoorbeeld onze eigen domeinchecker.
Heb je al een bedrijfsnaam op zak en een domeinnaam geregistreerd? Dan controleer je eenvoudig de beschikbaarheid van je naam op tientallen socialmediakanalen tegelijkertijd met Namechk. Meer keuze uit naamgenerators vind je in ons blogartikel Een product- of bedrijfsnaam verzinnen: de 7 beste naamgenerators.
Mindmappen
Tijdens het creëren van je onderneming zijn er ongetwijfeld al talloze ideeën in je hoofd opgeborreld. Maar waar is dat blaadje gebleven waar je het even snel op had gepend, waarom kun je niet meer wijs worden uit de notitie op je mobiel en je dacht toch zeker dat je dat nieuwe idee voor de website zou onthouden? Het overzicht verliezen in al je ideeën is verleden tijd met een online tool voor mindmappen. Hiermee leg je al je eureka-momenten vast, kun je ze verder ontwikkelen en je mindmappen zelfs met anderen delen. MindMeister is een webbased tool en wordt vooral gewaardeerd door de eenvoudig te gebruiken interface. Je hoeft dus niets te downloaden of updaten en het is vanaf diverse besturingssystemen (Windows, Mac, Linux) bereikbaar. Gratis zijn er maximaal 3 mindmappen te maken; genoeg om je op weg te helpen met je ondernemingsidee. Freemind is een volledig gratis opensource-variant, maar ziet er iets minder gelikt uit.
Projectmanagement & teamcommunicatie
Het lanceren van een website, branding voor je merk genereren en je doelgroep up-to-date houden via socialmedia: je onderneming runnen is op te delen in diverse subtaken. Die weer onder te verdelen zijn in neventaken. Afijn, je begrijpt het idee. Als ondernemer kan je wel een geheugensteuntje gebruiken. Om grote projecten in te delen in hapklare, actiegerichte taken en daarbij de algehele voortgang van je project in het oog te houden, heb je baat bij een projectmanagement-tool. Veel tools zijn zowel voor individuen die een beetje hulp willen met hun takenlijst als voor het samenwerken in teamverband.
Sendtask is een grote internationale speler. Deze tool is volledig gratis in gebruik en maakt het mogelijk om met teams, klanten of leveranciers samen te werken op een platform zonder dat de anderen hiervoor een account nodig hebben. Blijf je liever dicht bij huis? Trello en Podio hebben een Nederlandse interface. Trello biedt onbeperkt gebruik van borden, lijsten, leden en checklists. Als extra voeg je eenvoudig een agenda toe zodat je projecten, afspraken en deadlines overzichtelijk zijn opgesteld. Werken in teamverband gaat eenvoudig door berichten voor elkaar achter te laten, bijlagen toe te voegen of elkaar te taggen. Podio biedt dezelfde functionaliteiten als Trello en is gratis tot 5 accounts. Nog een pluspunt: alle drie de projectbeheertools synchroniseer je eenvoudig met apps die je al in gebruik hebt. Zo creëer je een centrale plek voor bijvoorbeeld je agenda, notities en projecten.
Privacy en veiligheid
Privacy is het gesprek van de dag en het is dan ook belangrijk om in een vroeg stadium na te denken over hoe je omgaat met de gegevens van je websitebezoekers. Een van de manieren om dit te doen is door een versleutelde verbinding tussen de browser van je bezoekers en je website op te zetten. Zo weet je zeker dat pottenkijkers geen persoonlijke gegevens onderscheppen en zal het vertrouwen in jouw merk groeien. Een versleutelde verbinding (SSL-certificaat) zet je tegenwoordig helemaal gratis op met de dienst Let’s Encrypt. Bekijk ons Knowledge Base-artikel voor het stappenplan.
Naast de gegevens van je websitebezoekers is het natuurlijk ook van belang dat je eigen (website)gegevens veilig zijn. Dit begint allemaal bij het hanteren van een sterk wachtwoord voor de toegang tot je website, socialmediakanalen en andere onlinediensten die je gebruikt. Een wachtwoordenmanager is handig om te voorkomen dat je overal hetzelfde wachtwoord gaat gebruiken of ze niet meer kan herinneren. Populaire managers zijn 1Password, LastPass of de opensourcesoftware KeeWeb.
Daarnaast ben je vanaf 25 mei 2018 verplicht om aan de Europese privacywetgeving te voldoen. Op de website van de Nederlandse toezichthouder op deze wetgeving, de Autoriteit Persoonsgegevens, is een uitgebreid dossier opgesteld om jou te helpen met het implementeren van alle regels. Een belangrijk vereiste is het hebben van een privacyverklaring. De overheid stelt de privacyverklaring-generator gratis beschikbaar.
Creatie: bouwen aan je merk
Je bedrijfsnaam is geregistreerd, al je ideeën zijn overzichtelijk gebundeld en er is structuur gebracht in diverse projecten die op de planning staan. Maar met deze gestroomlijnde planning kom je niet ver als niemand van jouw onderneming afweet. Tijd dus om jezelf van je beste kant te laten zien en te bouwen aan je merk. Een website is daarbij erg belangrijk. Het fungeert als jouw online visitekaartje. Nadat je een passend platform voor jouw website hebt gevonden, is het dan ook zaak je website in te richten. Onderstaande gratis online tools voor ondernemers doen precies dat!
Afbeeldingen en illustraties voor je website
Je website laat je er niet alleen goed uitzien met je gekozen template en kleurencombinatie, maar ook met afbeeldingen. Heb je in je al drukke agenda geen tijd om met een camera op stap te gaan of wil je geen budget uitgeven aan iemand die dat voor je doet, dan bieden stockfoto’s uitkomst. Er zijn diverse websites voor gratis afbeeldingen die je onbeperkt kunt downloaden, bewerken en toepassen, ook voor commerciële doeleinden. Zo zijn er Unsplash en het Nederlandse Pixabay, waar je zonder je te hoeven inschrijven direct foto’s uitzoekt. Om echt tijd te besparen is LibreStock je go-to-platform. Het is een zoekmachine die gratis afbeeldingen uit verschillende bronnen haalt en op een centrale plek zet. Bespaart weer tijd in het afstruinen van diverse stockfotowebsites naar de perfecte afbeelding voor jouw website.
Wil je jouw uitgezochte afbeelding nog tweaken voordat je het op je website of socialmediakanalen plaatst? Dan zijn er professionele gratis editors als GIMP en Gravit beschikbaar om je afbeelding net dat extra’tje te geven dat het nodig heeft. Als je geen tijd hebt om je in te lezen in deze programma’s, plaats dan je afbeelding in de gratis editor van Canva, die minder opties biedt maar daardoor wel een stuk makkelijker te begrijpen is.
Vergeet ten slotte niet je afbeeldingen te optimaliseren via de webinterface van Kraken. Als er één ding is dat een trage website oplevert, dan is dat wel een te grote afbeelding. Via Kraken verklein je de bestandsgrootte van je afbeelding soms wel tot 50%!
Je onderneming zichtbaar maken
Om bezoekers naar je website te krijgen, is het zaak om zoekmachines te laten weten dat je er bent. Bezoekers maken immers gebruik van zoekmachines om een bedrijf, product of dienst te vinden waarmee ze verder kunnen. Maak je website zo aantrekkelijk mogelijk voor Google, alternatieve zoekmachines en je doelgroep, zodat jouw webisite getoond wordt als mensen een zoekopdracht invoeren.
Zoekwoorden
Een van de manieren is om de teksten op je website te optimaliseren met zoekwoorden. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden voor jouw onderneming, webpagina of artikel? Een zoekwoordtool als die van KWFinder vindt op basis van jouw input op welke woordencombinaties er veel gezocht wordt. De tool stelt je in staat om 5 onderzoeken per dag te doen met maximaal 50 zoekwoordsuggesties. Answer The Public gaat iets anders te werk. Deze gratis online tool zoekt uit welke vragen omtrent jouw zoekwoord vaak gesteld worden in de zoekmachine van Google. De resultaten worden weergegeven in cirkeldiagrammen.
Liever zonder al te veel poespas de populariteit van bepaalde zoekwoorden achterhalen, kijk dan eens naar Google Trends. In het invulveld voer je maximaal 5 zoekwoorden in en je ziet direct hoe vaak er op Google naar deze onderwerpen is gezocht. Je verfijnt de zoektocht zelfs door de geografische instellingen te wijzigen, de tijdsperiode aan te passen en de categorie waarin je zoekwoorden vallen aan te geven. Mooi meegenomen: zodra je de website opent krijg je een overzicht te zien van trending topics op dat moment. Daar kun je met je teksten of (social)campagnes eventueel op inhaken.
Schema markup
Een andere manier om zoekmachines je website beter te laten begrijpen, is om gebruik te maken van schema markup. Schema markup bestaat uit code die je op je website plaatst, zodat zoekmachines beter snappen waar een bepaalde tekst over gaat en wat voor type content het is: een blogartikel of een video bijvoorbeeld. Zo kunnen de zoekmachines jouw site beter plaatsen in de zoekresultaten of zelfs extra informatie aan je vermelding toevoegen. Deze additionele informatie die machines in hun zoekresultaten weergeven, worden rich snippets genoemd. Hierin zijn rich snippets voor reviews misschien wel een van de belangrijkste onderdelen voor een onderneming: mensen die in Google zoeken krijgen oranje reviewsterren voor je Google-resultaat te zien waarmee beoordelingen van klanten op jouw bedrijf, product of dienst worden weergegeven. Gelijk een extra reden om op jouw website te klikken in plaats van een andere.
Google My Business en Google Search Console
Een laatste optie om je onderneming voor je doelgroep zichtbaar te maken in de zoekresultaten, is om de gratis tool Google My Business goed in te stellen. Veel zoekopdrachten zijn lokaal georiënteerd, zodat het voor veel ondernemingen interessant kan zijn om meer rekening te houden met deze lokale kansen. Met de tool is het mogelijk om op een centrale plek je bedrijfsinformatie te beheren zoals de adresgegevens van je onderneming, het telefoonnummer of foto’s. Deze gegevens worden voor iedereen zichtbaar gemaakt in Google Search, Google Maps en Google+. Log vervolgens in op Google Search Console om Google te laten weten welke versie van jouw website voorrang moet krijgen in de zoekresultaten. Met https:// en www ervoor, of zonder? Daarnaast kan je Google laten weten welke nieuwe webpagina’s je hebt toegevoegd, zodat die nog sneller in de zoekresultaten verschijnen.
Communicatie: bereik je doelgroep
Naam en faam maken met je onderneming, daar ben je elke dag mee bezig. Daarbij is het belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen met je doelgroep en websitebezoekers. Laat zien wie je bent, waar je voor staat en wat er van jouw onderneming verwacht kan worden. De onderstaande gratis online tools maken het voor ondernemers makkelijk om snel en op het juiste moment de doelgroep te bereiken en met ze te communiceren.
Nieuwsbrieven opstellen
Een product onder de aandacht brengen, groot nieuws delen of een blogartikel publiceren: een nieuwsbrief is het middel bij uitstek om je klanten op te hoogte te houden van nieuwigheden rondom je onderneming. MailChimp heeft een gratis versie die het mogelijk maakt om nieuwsbrieven met een persoonlijk tintje te maken en te versturen naar maar liefst 2000 abonnees. Bovendien biedt het de optie om een inschrijfformulier voor je website te ontwerpen zodat je abonnees kan werven.
Socialmediakanalen bundelen
Instagram, LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest, Snapshot, Foursquare, Tumblr en Google+: de hoeveelheid socialmediakanalen zijn groot. Er gaat veel tijd zitten in het creëren en plaatsen van berichten over jouw onderneming als je op meerdere van deze kanalen actief en zichtbaar wilt zijn. Met een socialmediadashboard beheer je al je verschillende profielen op een centrale plek. Scheelt weer inloggen op al die verschillende socialmediakanalen. Het handigste aan een socialmediadashboard is dat berichten van tevoren zijn in te plannen, waardoor ze automatisch op elk gewenst tijdstip gepubliceerd worden. Even een keer goed voor zitten en je hoeft er voorlopig niet meer naar om te kijken. Een tool als Buffer is tot 3 socialmediaprofielen en 10 vooruit geplande posts gratis. Als extra services biedt Buffer Pablo, een social-imagecreator met meer dan 600k afbeeldingen en templates waar je uit kunt kiezen. Ook is het mogelijk om een eigen foto te uploaden en deze van tekst te voorzien of het formaat ervan te wijzigen.
Taken automatiseren
Het leven als ondernemer wordt een stuk makkelijker als je bepaalde taken automatiseert. Met If This Than That (IFTTT) doe je precies dat. Deze dienst maakt het mogelijk om veel (gratis) online tools op elkaar af te stemmen en samen te laten werken. Zorg ervoor dat MailChimp-campagnes automatisch in je agenda verschijnen, Trello-kaarten elke week opnieuw aangemaakt worden of dat je automatisch een e-mail krijgt wanneer je bedrijfsnaam op Twitter genoemd wordt. Bekijk de collecties van IFTTT voor nog meer automatie-inspiratie.
Meten is weten: hoe presteren je bedrijfswebsite en onderneming?
Is je website up and running en begint je onderneming naam te maken, dan breekt de tijd aan om te kijken hoe het ervoor staat. Weten mensen de weg naar je website en onderneming te vinden, waar komen deze mensen vandaan, hoe presteren je verschillende webpagina’s en waar kun je nog verbeteringen aanbrengen om bezoekers terug te laten komen of meer bezoekers te trekken? Deze analyserende business-tools helpen je dat uit te zoeken.
Website-analyse
De bekendste gratis tool om statistieken van je website te verzamelen en te analyseren, is Google Analytics. Hiermee krijg je een duidelijk beeld van onder meer de hoeveelheid bezoekers op je website, waar ze vandaan komen en welke pagina’s op je website goed of juist wat minder presteren. Handige informatie voor jou als ondernemer om je website bijvoorbeeld te tweaken aan het gedrag van de bezoeker, of een reclamecampagne in te richten op basis van de best presterende pagina. Een andere optie is Matomo (het vroegere Piwik), een gratis en opensource alternatief voor Google dat meer gericht is op privacy en geen gegevens naar derden verstuurt.
Een meer bredere analysetool is Cyfe; een business-dashboard dat je helpt het overzicht te houden tussen alle cijfers en resultaten die relevant voor je zijn. Via widgets koppel je accounts van onder andere Google Analytics, MailChimp en Twitter aan je persoonlijke dashboard. Daarna zie je in één oogopslag hoeveel extra websitebezoekers, nieuwsbriefabonnees of Twitter-volgers je er vandaag bij hebt gekregen. Met de gratis versie van Cyfe heb je de mogelijkheid om 6 gratis widgets te gebruiken.
Vermeldingen over je onderneming
Zeggen andere mensen online iets over mijn onderneming en hoe brengen concurrenten hun producten of diensten onder de aandacht? Dankzij de geavanceerde search operators van Google kom je daar zo achter. In dit artikel vind je meer uitleg over het slim zoeken naar vermeldingen van jouw bedrijf op het internet. Een alternatief is Google Alerts, iets minder accuraat dan een handmatige zoekopdracht maar je hebt wel het voordeel dat je al je bedrijfsvermeldingen gelijk in je e-mailinbox ontvangt.
Je doelgroep aan het woord
Een hele andere vorm van meten is om door middel van een enquête je klanten aan het woord te laten. Wat vinden zij van je website, hoe zien zij je onderneming en waar vinden zij dat het beter kan? Internet leent zich natuurlijk uitstekend om een enquête te verspreiden. Er zijn veel gratis enquêtetools in omloop waarmee je door middel van beschikbare templates en vragenlijsten snel en eenvoudig enquêtes kunt opstellen en verspreiden. Een open enquête leent zich uitstekend om via je website aan te bieden, en een meer gesloten enquête zou je per e-mail kunnen versturen. SurveyMonkey staat internationaal hoog aangeschreven en biedt in de gratis versie onbeperkt aantal enquêtes, peilingen en quizzen beschikbaar, maar wel met maximaal 10 vragen per enquête en maximaal 100 respondenten.
Focus op jouw onderneming door gratis online tools
Een tekst op je website aanpassen, een bericht plaatsen op al die socialmediakanalen en in de gaten houden of je nog ergens genoemd bent. Als ondernemer verzuip je al snel in de dagelijkse taken die bij een bedrijfswebsite komen kijken. Gelukkig heb je een ruime keuze aan gratis online tools om je hierbij te helpen. Zo kun je jouw ondernemersblik weer scherpstellen op de horizon!
Welke online tools gebruik jij voor je onderneming? Laat het hieronder weten in de comments!
Bedankt voor het toelichten!