Blog overzicht

HubSpot: starten met marketingautomatisering

Communiceren met onze klanten is voor TransIP een heel belangrijk onderdeel van onze werkzaamheden. We schrijven blogartikelen, Knowledge Base-artikelen en productpagina’s om jullie te vertellen over nieuwe ontwikkelingen of juist ons enthousiasme over ontdekkingen of producten met jullie te delen. Maar we weten ook dat deze content met jullie delen veel makkelijker, sneller en gestroomlijnder zou kunnen. Daarnaast is de ene klant de andere niet, en is een nieuw product, een artikel of een actie voor sommige klanten veel interessanter dan de ander. Om dit te verbeteren hebben we gezocht naar manieren om het communicatieproces te automatiseren met behulp van een marketingautomatiseringstool.

Automatisering is altijd een zeer belangrijke drijfveer geweest in het succes van TransIP. Door te automatiseren hebben wij onszelf kunnen ontwikkelen en een belangrijke rol kunnen spelen in de ontwikkeling en groei van onze klanten. Maar security en privacy staan bij ons ook heel hoog in het vaandel en we weten wat voor uitdaging het kan zijn om communicatie te automatiseren zonder concessies te doen in het beveiligen van jullie data. Daarom ging het kiezen van een nieuwe marketingautomatiseringstool om onze klantcommunicatie te verbeteren gepaard met een zorgvuldige analyse van de dataverwerking en privacy van deze tools. Waarom we uiteindelijk gekozen hebben voor HubSpot lees je in dit artikel.

Ook marketing kun je automatiseren (voor een deel)

Succesvolle marketingautomatisering betekent het aanspreken van je klanten op een meer individueel niveau. Het betekent ook meer flexibiliteit bij een verandering in voorkeuren of interesses. Meer informatie op het juiste moment en op de juiste plaats, minder content die op dat moment gewoon niet nuttig is. Dit betekent niet dat we alles op ons blog veranderen, of dat we je inbox gaan overspoelen met e-mails. Het betekent alleen dat wanneer je communicatie te zien krijgt, de kans groter is dat deze relevant en nuttig voor je is.

De meeste marketingautomatiseringstools vragen veel informatie over je klanten zodat elke interactie tussen klant en bedrijf het profiel weer iets meer invult. Die persoonlijke benadering in de communicatie kan zo dus steeds weer aangescherpt worden. De keerzijde hiervan is echter dat je als bedrijf veel gegevens van je klanten in een extern systeem gaat inladen. Niet iedereen is daar van gecharmeerd.

Privacy als gouden draad

Onze zoektocht naar een marketingautomatiseringstool ging daarom niet over een nacht ijs. Vooral de vragen ‘wat gebeurt er met de data?’ en ‘hoe zorgen we ervoor dat de privacy van onze klanten niet aangetast wordt?’ waren leidend in onze uiteindelijke keuze. Ons securityteam was vanaf het begin betrokken bij de discussie rondom het kiezen van een marketingautomatiseringstool. We hebben daarnaast brainstormsessies gevoerd met betrokken en vakkundige medewerkers van TransIP om de dataverwerking van tools onder de loep te nemen. Uiteindelijk is er een lijst samengesteld van ruim 50 eisen waaraan een marketingautomatiseringstool moest voldoen. Hierin keken we onder andere naar GDPR compliance, welke data wordt gebruikt en waar, hoeveel minimale data er nodig is om de tool te kunnen inzetten en welke data er geanonimiseerd kan worden. 

Wat betekent het voor mij?

Onze uiteindelijke keuze is gevallen op HubSpot. HubSpot voldoet ruim aan de eisen die ons securityteam heeft gesteld, voldoet volledig aan de GDPR en kan en mag niets doen met de data die TransIP invoert. Op 18 mei nemen we HubSpot in gebruik als onze nieuwe marketingautomatiseringstool. Als klant van TransIP zal dit inhouden dat we je op individueel niveau beter van dienst gaan zijn. We kunnen je beter voorzien van gepersonaliseerde informatie over jouw producten, acties en aanbiedingen die voor jou relevant zijn, of nieuwe producten waarvan we denken dat je erin geïnteresseerd bent. 

Uiteraard laten wij de beslissing aan jou. Als je in je controlepaneel hebt aangegeven onze nieuwsbrief te willen ontvangen, zullen we je gegevens vanaf 18 mei 2021 gaan gebruiken in HubSpot. Als je niet wilt dat wij je gegevens in HubSpot gebruiken, kun je je afmelden in het controlepaneel door 'nieuws, innovaties en aanbiedingen' uit te schakelen. De opt-out moet voor 18 mei worden voltooid. In dat geval zul je vanaf die datum ook geen nieuwsbrieven meer van TransIP ontvangen. Hoewel wij je graag op de hoogte houden, respecteren wij uiteraard je keuze om niet opgenomen te worden in HubSpot. 

Wij zijn overtuigd van onze keuze voor Hubspot. We kunnen niet wachten om een meer persoonlijke communicatie-ervaring met je te gaan beleven en we zijn ervan overtuigd dat je de voordelen in de komende maanden zult gaan merken.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Blog overzicht

Auteur: TIP-redactie

Is de auteursnaam die we gebruiken wanneer een blogpost in teamverband door meerdere TransIP’ers is samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan een eventverslag of onze Recommends.