Rich snippets voor reviews in Google verdwenen? Enkele praktische tips
Tijdens het zoeken naar een product of bedrijf in Google kom je ze vaak tegen. Oranje reviewsterren onder de zoekresultaten, ook wel rich snippets voor reviews of kortweg review snippets genoemd. Ze visualiseren de beoordelingen van consumenten over een product of bedrijf en hebben een serieuze impact op de hoeveelheid bezoekers die een website krijgt. Het is dan ook niet gek dat veel websitebeheerders graag de moeite nemen om deze review snippets in te stellen op hun website.
Waar tot voor kort de zoekresultaten rijkelijk gevuld waren met reviewsterren, komen ze nu veel minder voor. Google lijkt bezig te zijn met een grote schoonmaak van websites die helemaal geen review snippet verdienen of waarbij de benodigde ‘structured data’ om reviewsterren te laten verschijnen, verkeerd is ingesteld.
Lokale versus normale zoekresultaten
Voordat we ingaan op de praktische tips om jouw review snippets veilig te stellen of weer terug te toveren, is een vergelijking tussen de lokale en normale zoekresultaten op zijn plaats. Reviewsterren in de zoekresultaten komen namelijk in verschillende gedaanten voor.
Voorbeeld van lokale zoekresultaten
Lokale zoekresultaten vormen een eigen blok in Google en de reviewsterren die daar worden getoond, komen rechtstreeks uit Google Maps. Het verkrijgen van sterren voor deze groep zoekresultaten is simpel: verzamel genoeg klanten die een review achterlaten op je bedrijfsprofiel in Google Maps.
Voorbeeld van normale zoekresultaten
Sterren verkrijgen in de normale resultaten is een ander verhaal. In tegenstelling tot de lokale resultaten worden rich snippets voor reviews gebaseerd op de structured data die je zelf hebt toegevoegd aan je webpagina’s. Er zitten echter wat haken en ogen aan de juiste implementatie van deze data.
Hou bij het plaatsen van je structured data daarom rekening met de volgende punten om niet ook op de schraplijst van Google te belanden. In dit artikel gaan we ervan uit dat jouw website ook gebruikmaakt van review snippets en je weet hoe je deze moet instellen.
De juiste hoofdcategorie verbinden aan je review snippet
Voor een juiste weergave van reviewsterren in de zoekresultaten speelt de hoofdcategorie die je kiest voor het opmaken van je review snippet een belangrijke rol. Bij het gebruik van Schema.org markup worden vaak categorieën als LocalBusiness gebruikt:
<div itemscope itemtype="https://schema.org/LocalBusiness"> <span itemprop="name">Bakker X</span> <div itemprop="aggregateRating" itemscope itemtype="https://schema.org/AggregateRating"> <span itemprop="ratingValue">4</span> sterren - Gebaseerd op<span itemprop="reviewCount">100</span> reviews </div> </div>
Het kan voorkomen dat je succesvol de tool voor gestructureerde gegevenstests doorkomt, maar nog steeds geen reviewsterren in Google krijgt. In dat geval heeft Google wellicht besloten geen reviewsterren in de zoekresultaten te tonen voor de door jouw gekozen hoofdcategorie. Probeer in dat geval eens een andere hoofdcategorie voor je rich snippets te kiezen die past bij je bedrijf, zoals Product of WebPage:
<div itemscope itemtype="https://schema.org/WebPage">
Deze kleine verandering kan voldoende zijn om reviewsterren voor jouw zoekresultaten te laten verschijnen.
Vergeet naast de juiste hoofdcategorie niet de andere belangrijke en bijbehorende Schema-gegevens te vermelden, zoals de naam van je product of dienst. Voor de subcategorie AggregateRating (die verantwoordelijk is voor je review snippet) is naast het vermelden van een beoordelingscijfer ook het vermelden van het aantal beoordelingen verplicht. Vandaar dat er in het bovenstaande codevoorbeeld zowel een ratingValue als reviewCount staan.
Plaatsing van structured data op de juiste pagina’s
Een rich snippet voor reviews dient ter ondersteuning van een product- of dienstenpagina en hoort daarom niet thuis op alle pagina’s van je website. Een homepage is bijvoorbeeld grotendeels bedoeld ter introductie van je persona of bedrijf. Een rich snippet voor reviews heeft hier meestal niets te zoeken.* Daarom laat Google standaard geen reviewsterren meer zien bij homepages in de zoekresultaten, ook al is de markup-code hiervoor wel ingesteld. Commentaar van Google’s John Mueller lijkt dit te bevestigen:
“No, review rich snippets should only be used in cases where "the main topic of the page needs to be about a specific product or service." -- using them on your homepage in general wouldn't be like that.”
* Een uitzondering op deze regel is als je website slechts uit één pagina bestaat. Dit is dan ook gelijk de plek waar je product of dienst is genoemd.
Kijk dus uit met het toevoegen van structured data voor review snippets in de footer of sidebar van je website. Elke webpagina draagt als gevolg hiervan een review snippet, wat in de ogen van Google al snel neerkomt op spampraktijken. Plaats alleen rich snippets voor reviews op pagina’s die specifiek gericht zijn op jouw product of dienst.
Reviews van andere websites importeren
Een belangrijk vereiste uit de review guidelines van Google is:
“Make sure the reviews and ratings you mark up are readily available to users from the marked-up page. It should be immediately obvious to users that the page has review or ratings content.”
Op het eerste gezicht zou je denken dat elke product- of dienstenpagina een aparte reviewafdeling moet krijgen die al jouw reviews direct weergeeft. Als je honderden reviews hebt, is dit niet erg praktisch voor je website. Dankzij David Deering - die een praatje met Google-medewerkers wist te scoren - weten we meer. Een referentie naar reviews verzameld op aparte beoordelingswebsites als TrustPilot lijkt Google toe te staan in de volgende gevallen:
Bewijs de echtheid van externe reviews door er een paar te tonen op je product- of dienstenpagina. Een regeltje tekst met het aantal reviews en het cijfer dat je bedrijf krijgt, is eigenlijk onvoldoende.
Plaats een link naar de externe beoordelingswebsite zodat nieuwsgierige bezoekers alle reviews kunnen bekijken.
Importeer reviews en bijbehorende markup-code enkel op pagina’s die specifiek gaan over je product of dienst (zoals in het vorige punt besproken).
Voorbeeld van geïmporteerde reviews op een productpagina
Bedrijfsreview of productreview?
Het laatste punt van dit artikel en een ander belangrijk vereiste uit de review guidelines van Google, is:
“Provide review and/or rating information about a specific item, not about a category or a list of items. For example, “hotels in Madrid,” “summer dresses,” or “cake recipes” are not specific items.”
Betekent dit dat je reviews over je bedrijf of merk niet mag gebruiken voor de review snippet op een productpagina? TrustPilot en Yoast lijken eensgezind en maken een onderscheid tussen reviews over een bedrijf of merk in zijn geheel en reviews over een specifiek product. Hier valt wat voor te zeggen, aangezien iemand een goed oordeel kan vellen over een bedrijf in zijn geheel, maar niet zo blij hoeft te zijn met één specifiek product van dat bedrijf. Reviews over je bedrijf plaatsen op een productpagina kan daarnaast misleidend ogen en een reden voor Google zijn om jouw reviewsterren in de zoekresultaten te verwijderen. Het is daarom verstandig om je productpagina’s alleen op te maken met reviews over het product zelf.
Productpagina met reviews over een specifiek product
Aan de andere kant gaat het verzamelen van reviews niet elk bedrijf even makkelijk af. Bij de meeste bedrijven stromen er namelijk niet elke week tientallen reviews binnen. Alle verkregen reviews richting één plek sturen - je bedrijf of merk in het algemeen - is daarom aantrekkelijker dan ze te verspreiden over meerdere producten. Vooral wanneer je in tegenstelling tot grote webshops producten of diensten aanbiedt die in-house zijn ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan een advocatenkantoor of een internetbureau. Een mening over het bedrijf of merk weerspiegelt in zulke gevallen voldoende de mening over een product of dienst van dat bedrijf. Google lijkt deze manier van opmaak in ieder geval toe te laten en heeft er nog geen duidelijke uitspraken over gedaan.
Dienstenpagina met reviews over het bedrijf in het algemeen
Zoals je ziet zijn er naast het invoeren van de juiste structured data genoeg zaken om rekening mee te houden voor het succesvol tonen van rich snippets voor reviews. Volg de vier bovenstaande tips om jouw reviewsterren in Google te laten verschijnen of (als je ze al hebt) veilig te stellen voor de toekomst. Heb jij nog andere punten waarmee je rekening houdt bij het instellen van rich snippets voor reviews? Laat het ons weten in de commentaren hieronder.
Bedankt voor het toelichten!