VR als online tool voor reallife situaties
Echt iets leren, dat doe je volgens de vier oprichters van Warp Industries pas op het moment dat je het ook daadwerkelijk ervaart. Geen langdradige handleidingen doorworstelen of gedachteloos door een e-learning klikken, maar een volledige onderdompeling in realistische situaties. Via immersive technology, zoals Virtual Reality (VR), nemen mensen de gegeven informatie beter tot zich. Volgens Thijs de Vries, CEO en mede-oprichter van Warp Industries, is VR als immersive technology de leeroplossing van de toekomst.
Van gaming naar training
‘Mijn achtergrond ligt in gamification’, vertelt Thijs. ‘Wanneer je een game speelt, kom je voor allemaal keuzes te staan. Sla je links- of rechtsaf, pak je die bonuspunten of laat je ze liggen, stel je een vraag aan een ander personage of niet? De keuzes die je maakt, hebben gevolgen. Er gebeurt daarna namelijk iets. Het interacteren, de consequenties zien van bepaalde keuzes die je hebt gemaakt en je strategie daarop aanpassen, uit dit gaming-gedachtegoed is ons product ontstaan.’
Warp Industries is een technologiebedrijf dat software maakt voor bedrijven om zelf hun eigen VR-trainingen te maken op basis van 360-gradenvideo’s. Die trainingen zijn heel divers. Denk bijvoorbeeld aan evacuatietrainingen of brandoefeningen, maar ook salestrainingen om te kijken hoe het beste om te gaan met boze klanten of leadershiptrainingen zijn mogelijk. Thijs: ‘In 2016 zijn we experimenteel begonnen met enkele VR-projecten. We merkten dat veel bedrijven iets met VR wilden doen, maar dat ze het best lastig vonden om dat van de grond te krijgen. Zo kwamen wij op het idee om software te bouwen waarbij bedrijven de autonomie over hun eigen kennis houden. We geven ze de gelegenheid zelf eenvoudig hun eigen scripts te maken, 360-gradenvideo’s toe te voegen en te publiceren naar mobiele VR-platformen. Ze krijgen de tools om de VR-ervaring zelf te creëren en door te geven aan hun medewerkers. Uiteraard helpen we ze waar nodig.’
Een VR-camera die door Warp Industries gebruikt wordt. Foto: TransIP
VR-simulatie als nieuwe educatievorm
Het inzetten van VR voor trainingen is voor veel bedrijven prettig omdat het ze tijd en geld kan besparen om bijvoorbeeld medewerkers in een klaslokaal te krijgen. Daarnaast is het ontzettend schaalbaar en kan een medewerker op elk gewenst moment en iedere plek worden getraind. Hierdoor worden ze bijvoorbeeld niet echt aan de gevaren van een procedure blootgesteld, maar wordt die situatie wel gesimuleerd zodat de training heel realistisch wordt. Thijs: ‘Stel dat je als medewerker een reanimatietraining dient te volgen. In plaats van een handleiding met instructies te lezen of een e-learning met filmpjes en multiplechoicevragen te bekijken, zet je een VR-bril op en zie je voor je ogen opeens een man op straat neervallen die jouw hulp nodig heeft. De tijd dringt, alle omstanders kijken jou aan. Dat maakt toch veel meer indruk!’
VR als leermiddel inzetten is een nieuwe invalshoek. ‘Er bestaan wereldwijd een aantal platformen waarbij je VR-content kan maken op basis van 360-gradenvideo’s, maar die houden zich alleen bezig met het tonen van informatie of werken met rondleidingen. Wij gaan daarin een stap verder. Onze focus is om zoveel mogelijk mensen in staat te stellen zich te ontwikkelen met behulp van interactieve leerervaringen. Dat doen we aan de hand van een boomstructuur. In deze structuur is er één beginpunt, maar er zijn meerdere eindpunten. Je loopt echt door het non-lineaire verhaal heen. Met de keuzes die jij maakt, bepaal jij de uitkomst.’
Downloaden is het nieuwe streamen
De software bouwen ging niet zonder slag of stoot. ‘Het is een enorme uitdaging om de set-up te bedenken en alle componenten met elkaar te laten samenwerken’, vertelt Thijs. Het platform zelf draait op Ruby on Rails en aan de voorkant gebruiken we veel React. Onze mobiele apps zijn zowel geschikt voor iOS en Android als voor Oculus VR, het platform van Facebook. Die zijn ontwikkeld in Unity. ’Het werken met grote 360-gradenvideobestanden bleek een enorme uitdaging, maar we zijn enorm trots dat we een systeem hebben ontwikkeld dat op mobiele VR-platformen fantastisch werkt.’
Een bottleneck die ze juist hebben weten te voorkomen door al vroegtijdig marktonderzoek te doen, is het gebruikmaken van streaming. Waar dus helemaal geen gebruik van wordt gemaakt! Wie een VR-training volgt, zal de hele training moeten downloaden. Een bewuste keuze, legt Thijs uit. ‘Onze klanten zitten niet te wachten op een streamingdienst. Hun medewerkers spelen de VR-trainingen namelijk vaak op plekken waar internet niet of moeilijk beschikbaar is. Met streaming is er altijd een bepaalde buffertijd nodig, waardoor het beeld even stilstaat of zelfs zwart wordt. Dan trek je mensen weg uit de VR-ervaring, iets wat we willen voorkomen. Dat ondervangen we door de trainingen lokaal op smartphones te zetten zodat de video’s goed afspelen. Downloaden is dus de beste optie.’
Druk aan de slag met het maken van een VR-training. Foto: TransIP
Smartphone, VR-bril, bureaustoel: check, check, dubbelcheck
Voor wie zich afvraagt hoe zo’n VR-training voor de eindgebruiker nou precies in z’n werk gaat: nee, het gebeurt dus niet dat alle werknemers gelijktijdig een VR-bril opzetten en als zombies door het bedrijf lopen. Thijs, lachend: ‘Wat je als gebruiker ziet zijn videobeelden opgenomen met een 360-gradenvideocamera. Zodra jij die VR-bril opzet, ben jij de camera. De camera staat feitelijk op een statief, dus je hoeft niet te bewegen. Ga vooral lekker op een bureaustoel zitten die makkelijk ronddraait, zodat je wel alles in 360 graden kunt zien. Vraagt een bepaalde training om te bewegen, bijvoorbeeld bij een evacuatie, dan doe je dat op een Google Streetview-achtige manier. Je krijgt pijlen in beeld te zien, waar je vervolgens op klikt om te lopen. Bovendien zit er in onze app standaard een tutorial die ook uitlegt dat je niet letterlijk hoeft te lopen.’
Thijs licht ook toe hoe het zit met hardware. ‘Om de video’s af te spelen, adviseren we minimaal een iPhone 5 of iets soortgelijks draaiende op het Android-besturingssysteem. Omdat we gebruikmaken van 360-gradenvideo in plaats van 3D-gerenderde werelden, iets wat je ook vaak tegenkomt in VR, is er niet heel veel processorkracht nodig. Daarom kunnen we een relatief lichte applicatie draaien.’ Warp Industries biedt zelf geen VR-brillen aan, maar voorziet klanten wel van advies. ‘Momenteel raden we de Oculus Go aan voor de beste ervaring. Bedrijven kopen dan een aantal van deze brillen zodat medewerkers deze kunnen gebruiken. Soms regelen klanten zelf een goedkope kartonnen of kunststof bril. Een laatste optie is om de trainingen zonder VR-bril op mobiel of desktop af te spelen. Dat is minder meeslepend, maar voor bedrijven waarbij het lastig is om hardware over het personeel verdeeld te krijgen, is het een goede oplossing.’
Interactiviteit is de toekomst
Dat VR mainstream lijkt te worden, stemt Warp Industries gunstig. ‘Je ziet nu al een toename in de verkoop van VR-headsets, mede door de Oculus Go die dit jaar is uitgekomen,’ aldus Thijs. ‘Het zal meer gemeengoed worden dat mensen thuis of op kantoor een setje hebben liggen. Handig voor ons, want dan kunnen wij makkelijker het gesprek voeren wat VR daadwerkelijk is, iets waar we nu nog weleens tegenaan lopen. We willen VR echt onder het grote publiek brengen.’
Warp Industries stelt haar software niet open source beschikbaar, maar dat betekent niet dat ze de community geen warm hart toedraagt. Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan een Warp University, waar geïnteresseerden straks onder andere webinars en videocourses vinden over VR-learning. Thijs: ‘Online is er best wat informatie te vinden over VR, maar veel is toegespitst op de gamingindustrie, welke type VR-brillen er bijvoorbeeld bestaan of hoe je verbindt met je computer. Je vindt haast niets over VR in combinatie met leren.’ Dat is precies waar Warp Industries het verschil wil maken. ‘Wij geloven echt dat mensen zich verder ontwikkelen aan de hand van VR-ervaringen, maar als wij alleen achter onze laptops blijven zitten, overtuigen we niemand. Naast onze online kennisbank trekken we er ook op uit.’ In het voorjaar van 2019 wordt WarpSpeed georganiseerd, een conferentie die Warp Industries in 2018 heeft geïntroduceerd en tot een jaarlijks terugkerend event wordt omgedoopt. ‘Op deze dag staat alles in het teken van kennisoverdracht op het gebied van immersive technology. Een fijn vooruitzicht dat TransIP ons gaat helpen met de organisatie om ons event nog grootser aan te pakken dan vorig jaar. Of je nu de eerste stap in de VR-wereld zet of al het een en ander ontwikkeld hebt, iedereen is welkom. Hoog tijd om VR ook educatief toe te gaan passen!’
Heb jij net als Warp Industries een bijzonder verhaal en sta je te springen om dat met de wereld te delen? Laat het dan achter in onze Knowledge Base en wie weet staat jouw verhaal straks in de schijnwerpers.
Op zoek naar andere creatorstories voor nog meer inspiratie? Bekijk dan alle inzendingen in dit overzicht.
Bedankt voor het toelichten!