De beste webshop software voor webwinkels
Wat heb je nodig om een eigen webshop te runnen? Dat hangt van je ambities af: je kan het zo gek maken als je wilt. Wil je eenvoudig starten, dan heb je vier onderdelen nodig: webshopbouwsoftware, een betalingsprovider, een verzendplatform en een kanaalbeheeroplossing. Als het op die vier onderdelen aankomt, kun je uit verschillende, uitstekende opties kiezen. Wij leggen ze voor je naast elkaar.
Webshop builder software
Een webshop is – in zijn kern - een website met winkelwagenfunctionaliteit. Bezoekers van de site kunnen producten in de winkelwagen leggen. Vanuit die winkelwagen rekenen ze af bij de kassa. De betalingsprovider en verzendservice komen op dat moment aan bod. Maar voor het zover is, heb je eerst die winkel nodig. Daar gebruik je webshop builder software voor.
Afhankelijk van jouw ambities, (beschikbaar) technisch niveau en budget heb je ruime keuze. Je kunt website builders grofweg onderverdelen in oplossingen waar je een plek op huurt (zogenaamde SaaS-oplossingen (Software as a Service)) en platforms in eigen beheer.
Een oplossing in eigen beheer geeft je alle controle over jouw winkel. Wil je een bijzondere techniek inzetten of heb je een idee wat betreft vormgeving? Is dat binnen de standaard niet mogelijk? Dan bouw je dat gewoon zelf (of laat je het bouwen). Nadeel is dat dit technische kennis vereist die je ofwel zelf moet hebben, ofwel in moet kopen.
Het voordeel van een SaaS-oplossing is dat je alleen jouw winkel hoeft in te richten. De provider van het platform zorgt dat de software werkt en dat jouw website in de lucht blijft. Het grootste nadeel aan SaaS-oplossingen is dat afwijken van de norm op zijn minst heel kostbaar is. We leggen je hier de verschillen tussen de meest gebruikte E-commerce software oplossingen uit, met een indicatie van hun eigenschappen en kosten.
Lightspeed | Shopify | Wix | Magento | WooCommerce | |
Gratis versie | Ja | Nee | Nee* | Ja | Ja |
Prijs vanaf | € 21,- p/m | € 21,- p/m | € 11,- p/m | € 3,49 p/m*** | € 4,99 p/m ** |
Open source | Nee | Nee | Nee | Ja | Ja |
Themabibliotheek | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
* Gratis website zonder webshop is wel mogelijk.
** Managed WooCommerce voor de eerste zes maanden.
*** Magento op basic webhostingpakket.
Lightspeed – alles-in-één kassasysteem
Lightspeed noemt zichzelf het alles-in-één kassasysteem. Het belangrijkste krachtpunt van dit platform is dat het zowel fysieke als online winkels vanuit één systeem ondersteunt. Dat maakt het heel populair bij fysieke winkels die besluiten om ook online te gaan verkopen. Lightspeed bevat een geavanceerd POS-systeem. Voor wie geen fysieke winkel heeft: POS staat voor Point of Sale. Het duidt op een geavanceerde kassa die bij het verwerken van betalingen gelijk ook voorraadbeheer en andere taken uitvoert. Met een POS-systeem voorkom je (onder meer) dat voorraad die je in een fysieke winkel verkoopt, online bij het aanbod blijft staan. Het grootste nadeel aan Lightspeed is het prijsmodel. Zeker als je een kleinere winkel hebt, of veel ingewikkelde aanpassingen wilt maken, is Lightspeed een vrij kostbare oplossing.
Shopify – populairste SaaS-webwinkel
Shopify is wereldwijd een populaire keuze voor webwinkeliers die met een SaaS-oplossing willen werken. Iets meer dan tien procent (10,32%) van alle webwinkels in de wereld gebruikt dit platform. Gebruiksvriendelijkheid is de meest genoemde reden om voor Shopify te kiezen. Je kunt bijna zonder technische kennis een winkel bouwen en beheren. Bij het bouwen heb je keuze uit duizenden apps en thema’s om jouw winkel een eigen tintje te geven. Daarnaast biedt Shopify jouw klanten ruime keuze uit verschillende betaalmethoden. Het nadeel aan Shopify zit verborgen in het voordeel. Voor een flink deel van die duizenden apps en thema’s moet je maandelijks abonnementskosten betalen. Daarnaast betaal je Shopify zelf voor een abonnement en komen daar transactiekosten bij. Al met al kunnen de maandelijkse kosten van je Shopifywinkel snel oplopen.
Wix – bouw jouw winkel door te klikken en slepen
Wix is een zogenaamde drag-and-drop website builder. Je kiest een thema voor jouw webshop (of laat er één maken). Vervolgens voeg je extra elementen uit een bibliotheek aan jouw webwinkel toe door ze naar het thema te slepen. Dit maakt Wix heel geschikt voor beginners en kleine bedrijven die snel een eenvoudige webshop willen opzetten. Je kunt met Wix tegen relatief gunstige tarieven, snel van start. Grootste nadelen aan Wix zijn de schaalbaarheid en complexiteit. Een winkel met duizenden producten en productvarianten is met Wix moeilijk te beheren. Ook vind je op dit platform geen opties om met dynamische prijsregels of andere kortingssystemen te werken. Wil je specifieke klanten korting bieden of bij afname van grote hoeveelheden de prijs verlagen? Dan heb je een ander platform dan Wix nodig.
Magento – maximale flexibiliteit en schaalbaarheid
Magento is de eerste oplossing in dit overzicht die je zelf bij je host moet installeren en beheren. Wil je dat echt niet? Dan kun je eventueel de SaaS-variant, Magento Commerce, inzetten. Uitgaande van eigen hosting, kies je voor Magento omdat het maximale flexibiliteit en schaalbaarheid biedt. Dit is een van origine open source e-commerce platform. Een basisinstallatie van het platform biedt je al veel opties. Met plug-ins van derden kun je daar nog meer aan toevoegen. Heb je eigen, creatieve ideeën? Dan kun je die zelf (laten) ontwikkelen. Daarbij krijg je ondersteuning van een actieve en enthousiaste community. Het nadeel aan Magento ligt in het verlengde van het voordeel. Opzet en beheer vereisen veel technische kennis, waardoor de kosten snel kunnen oplopen. Ook de eisen qua hosting van Magento zijn vrij stevig, wat je terugziet in je maandelijkse abonnementskosten.
WooCommerce – maak een webshop met WordPress
Waarom moeilijk doen als je met WordPress ook makkelijk aan de slag kan? WooCommerce is een gratis plug-in waarmee je iedere WordPress website omtovert in een webshop. Dat dit populair is, zie je terug in het marktaandeel van webshop-oplossingen. WooCommerce staat met een wereldwijd marktaandeel van 38,74% vooraan. WooCommerce integreert naadloos met WordPress. Omdat het open source is, kun je tegen minimale kosten aan de slag (je installeert en activeert de plug-in). Om alles goed op te zetten is enige technische kennis nodig. In vergelijking met Magento is een WooCommerce webshop eenvoudiger op te zetten. Natuurlijk kun je het vervolgens zo complex maken als je zelf wilt.
Payment service providers
Als jouw klant met een volle, digitale winkelwagen bij de kassa verschijnt, handelt de payment service provider de betalingen af. Deze dienstverleners vervullen niet zozeer de rol van kassa, dat is onderdeel van jouw winkel, maar eerder de rol van het geld. De betaalprovider biedt jouw klanten betaalopties zoals creditcard, iDEAL, PayPal en ga zo maar door. De klant betaalt de payment provider. Die verwerkt de betaling veilig en geeft jou vervolgens melding dat er betaald is. Jij kunt vervolgens de bestelling verder afhandelen.
Jij spreekt met de payment provider af hoe regelmatig betalingen naar jouw rekening worden overgemaakt, wat de transactiekosten zijn en welke betaalopties jouw webwinkel kan aanbieden. Daarnaast kunnen payment service providers ook extra diensten leveren zoals een koppeling met jouw boekhoudsoftware, uitgebreidere rapportageopties, bijzondere betalingsregelingen voor jouw klanten en ga zo maar door.
Voor NL en BE | Mollie | Stripe | PayPro | MultiSafepay | Buckaroo |
Direct betalen | iDEAL, iDEAL 2.0, SEPA-overboeking, Bancontact, Belfius Pay Button, KBC-betaalknop, Trustly | iDEAL, BLIK, Swish, TWINT | iDEAL, Bancontact, SEPA-overboeking | iDEAL, Request to Pay, Trustly, SEPA Direct Debit, Bancontact, Monizze, Sodexo, KBC/CBC, Belfius, Edenred | iDEAL, iDEAL QR, Knaken, iDEAL 2.0, Bancontact, Belfius, KBC, Trustly, SEPA-overboeking, BLIK |
Digitale wallet | Apple Pay, Google Pay, PayPal | Click to Pay, Google Pay, PayPal, Revolut Pay, Alipay, Apple Pay, Link, MobilePay, WeChat Pay | PayPal, Alipay,WeChat Pay | Apple Pay, Amazon Pay, Alipay+, Alipay, PayPal, WeChat Pay, Google Pay | Apple Pay, Alipay, WeChat Pay, PayPal |
Afterpay | iDEAL in3, Klarna, Riverty, Alma | Billie, Klarna, Mondu, Scalapay, Sezzle | Klarna, SEPA-incasso, AfterPay | Betaal in Termijnen**, Betaal na Ontvangst**, Zinia, in3 Business, Klarna, iDEAL in3, Riverty, E-invoicing | iDEAL Betaallink, Pay by Bank, Riverty, iDEAL in3, Billink, iDin, Blik, Payconiq, Klarna, SEPA-incasso |
Creditcard | Mastercard, Maestro, Visa, American Express, paysafecard | American Express, China UnionPay, Diners Club, Discover, Mastercard, Visa, Cartes Bancaires, JCB | Mastercard, Visa, | Mastercard, American Express, V Pay, Visa | American Express, Visa, Mastercard |
Bankoverschrijving | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Kosten per transactie* | 1,8%+€0,25 | 1,5%+€0,25 | 2,5%+€0,25 | 3,2%+€0,15*** | 2,8%+€0,25 |
Abonnementskosten vanaf | 0 | 0 | €6,- p/m | 0 | €4,50 p/m |
* Dit hangt af van het betaalmiddel, hier uitgegaan van standaardcreditcard voor consumenten in Europese Economische Ruimte
** Eigen toepassing van MultiSafepay
*** Informatie niet beschikbaar op site MultiSafepay, gevonden op deze website.
Mollie – eenvoudig te integreren in je webwinkel
Mollie richt zich op eenvoudige integratie in webwinkels en een breed scala aan betaalmethoden. Via deze betaalprovider kunnen jouw klanten onder meer met iDEAL, Bancontact en creditcards betalen. Mollie staat bekend om zijn gebruiksvriendelijk API die makkelijk in een webshop is te integreren. Bij Mollie heb je geen vast contract of maandelijkse kosten. Je betaalt per transactie. Daar staat tegenover dat je gemiddeld iets meer per transactie betaalt dan bij andere providers, en dat je bij Mollie niet terecht kunt voor complexe betalingsconstructies.
Stripe – maatwerk binnen je betaalomgeving
Stripe is een wereldwijd populaire betaaloplossing met krachtige ontwikkeltools en een hoge mate van flexibiliteit. Deze payment provider ondersteunt creditcards, mobiele betalingen en abonnementsmodellen. Omdat de API van Stripe veel flexibiliteit biedt, is maatwerk binnen je betaalomgeving mogelijk. Grote bedrijven met specifieke wensen en eisen, kunnen op dit platform terecht. Heb je een kleinere winkel, begin je net met je eerste webshop of wil je iDEAL aanbieden aan je klanten? Dan is Stripe niet de beste keuze voor jouw webshop.
PayPro – voor betalingen en affiliate marketingdiensten
Via PayPro kunnen jouw klanten onder meer met iDEAL, PayPal, Bancontact, creditcards, Klarna en SEPA incasso’s betalen. PayPro staat bekend om zijn sterke functionaliteit als het op abonnementsbetalingen en automatische incasso’s aankomt. Daarnaast biedt deze betaalprovider affiliate marketingdiensten aan. Je kunt het netwerk gebruiken om meer klanten te vinden, of bijverdienen door klanten aan te brengen bij andere winkels die PayPro gebruiken. Het grootste nadeel aan PayPro is de focus op Nederland. Als je internationaal actief bent, kan dit een hindernis zijn.
MultiSafepay – verschillende extra betaalmethoden
Binnen het brede scala aan Europese en internationale betaalmethoden van MultiSafepay vind je onder meer iDEAL, PayPal en creditcards. Deze betaalprovider biedt verschillende extra betaalmethoden zoals abonnementen en betaling in verschillende valuta. Je krijgt beschikking over een mooi dashboard met rapportages en toegang tot geavanceerde fraudepreventieopties. Daar staat tegenover dat de kosten voor MultiSafepay snel kunnen oplopen. Zeker met een kleinere webshop die niet al die opties nodig heeft, kom je hier snel boven je budget uit.
Buckaroo – voor complexe betalingen
Buckaroo richt zich vooral op grotere bedrijven. Het platform ondersteunt verschillende internationale betaalmethoden en maakt abonnementsbetalingen, incasso’s en betaalregelingen op maat mogelijk. Als je een grotere webwinkel hebt en vaak complexe betalingen moet verwerken, denk daarbij aan regelmatig terugkerende betalingen of deals in verschillende valuta, dan is Buckaroo zeer geschikt. Voor kleinere webshops die geen behoefte hebben aan complexe functionaliteit is dit een relatief kostbare keuze.
Verzendplatforms voor webshops
Een verkoop is pas geslaagd als je klant de bestelling heeft ontvangen. Verzending van producten kun je het beste regelen via een verzendplatform. Deze platforms integreer je binnen jouw webshop. Zij koppelen aan iedere bestelling een vervoersdienst en maken een verzendlabel aan.
Afhankelijk van het platform dat je kiest (en het abonnements- en verzendmodel dat je gebruikt) plak je dit label zelf op de doos of wordt de complete verpakking en verzending voor je geregeld. Door deze dienst te integreren kun je jouw klanten track&trace bij hun bestelling bieden, zie je zelf welke vervoerder jouw pakketten vervoert en kun je verschillende verzendopties bieden zonder het overzicht te verliezen.
SendCloud | SendCloud | Shops United | ParcelPro | Wuunder | |
Verzenden naar | Wereldwijd | Wereldwijd | Wereldwijd | Wereldwijd | Wereldwijd |
Kosten vanaf | € 25,- p/m | € 25,- p/m | Geen abonnement, minimum aantal verzendingen per maand | € 9,95 p/m | Geen abonnement, minimum aantal verzendingen per maan |
Verzendkosten vanaf* | € 6,30 | € 5,80 | € 5,79** | *** | **** |
Gratis instapabonnement? | Ja | Ja | NVT | Nee | NVT |
Brievenbuspakket | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
* Hangt af van verzender en abonnement, uitgegaan van PostNL met (betaald) basisabonnement, exclusief eventuele toeslagen (afhankelijk van verzendplatform).
**Bij afname van het minimale aantal pakketten per maand (10).
***De algemene voorwaarden melden ‘korting op basis van staffel’, vervoerder noemt geen tarieven (buiten het maandabonnement).
****Afhankelijk van eigen contract (contract via Wuunder mogelijk), korting komt daar bovenop op basis van weekafname.
Sendcloud – regel al je verzendingen met één platform
Sendcloud is te integreren met Shopify, WooCommerce, Magento en de meeste andere grote webshopplatforms. Via Sendcloud kun je vanaf één platform gebruik maken van meerdere vervoerders zoals PostNL, DPD en DHL. Naast labelgeneratie biedt dit platform ook goede ondersteuning voor retourzendingen.
MyParcel – voor kleinere en middelgrote webshops
MyParcel richt zich op kleinere en middelgrote webshops. Het laat zich eenvoudig integreren binnen de meeste webshops. Een groot voordeel van MyParcel is dat je de standaard functionaliteit gratis kunt gebruiken. Je kunt dan via PostNL jouw verzendingen regelen en krijgt korting al je veel pakketten per maand verstuurt. Wil je andere vervoerders gebruiken? Dan kan dat met een uitgebreidere account.
Shops United – verzendingen regelen zonder abonnementskosten
Shops United is een verzendplatform dat je zonder abonnementskosten op je webshop kunt inzetten. Je kunt hiermee jouw klanten keuze bieden uit verschillende grote vervoerders zoals PostNL, DHL en DPD. Ook bij dit verzendplatform krijg je korting naarmate je meer verzendingen boekt.
ParcelPro – met maximale korting verzenden
ParcelPro richt zich op middelgrote en grote webshops. Dit platform probeert de korting die je met grote verzendvolumes krijgt te maximaliseren. Je kunt jouw klanten verschillende vervoerders aanbieden en haalt voordeel uit de flexibele tarieven. Daar staat tegenover dat je bij deze verzenddienst een minimum afnameverplichting hebt. Dat kan voor kleinere webshops een drempel zijn.
Wuunder – meer korting als je meer verzend
Wuunder regelt niet alleen de verzending van pakketten, maar kan ook complete pallets en grote vrachtverzendingen voor zijn rekening nemen. Je krijgt een ruim aanbod aan vervoerders en kunt probleemloos internationaal verzenden. Bij Wuunder is de korting die je krijgt op je verzendingen afhankelijk van je wekelijkse verzendvolume.
Multichannel e-commerce software
Een groot voordeel van verkoop via internet is dat mensen je winkel niet hoeven te vinden om toch klant te worden. Je kunt namelijk ook via andere kanalen zoals Bol.com, Amazon of Google Shopping verkopen. Met multichannel e-commerce software zorg je dat je maximaal gebruik maakt van andere verkoopkanalen en hou je gelijktijdig overzicht op deze kanalen. Je zorgt hiermee dat je met minimale inspanning zo veel mogelijk potentiële klanten bereikt.
ChannelEngine | Channable | DataFeedWatch | |
Productfeed/catalogus | Ja | Ja | Ja |
Voorraadbeheer | Ja | Ja | Ja |
Kanaalbeheer | Ja | Ja | Ja |
Marktplaatsen | Amazon/Bol.com/eBay/Zalando | Amazon/Bol.com/eBay/Google/Zalando | Amazon/Bol.com/eBay/Google/Zalando |
Kosten vanaf | Alleen op aanvraag inzichtelijk | € 59,- p/md | € 54,- p/m |
ChannelEngine – vanuit één interface overal verkopen
Via ChannelEngine zet je de producten uit jouw webshop ook in de etalage bij Amazon, Bol.com, eBay en vele andere marktplaatsen en platforms. Product- en voorraadinformatie deel je vanuit jouw webshop eenvoudig met de platforms. Bestellingen op andere kanalen handel je vanuit jouw omgeving af.
Channable – klein beginnen en blijven groeien
Met Channable toon je jouw aanbod ook op vergelijkingssites en via advertentiesystemen zoals Google Shopping en Facebook Ads. Dit is een gebruiksvriendelijk platform waarmee je jouw aanbod eenvoudig optimaliseert voor verschillende kanalen. Je kunt klein beginnen en vervolgens blijven groeien.
DataFeedWatch - stem jouw aanbod op de verschillende kanalen af
Met DataFeedWatch pas je jouw automatische productfeeds aan op de verschillende advertentiekanalen die je gebruikt. Jij bepaalt hoe je productinformatie op kanalen als Google Shopping en Facebook Ads presenteert. Je krijgt uitgebreide aanpassingsmogelijkheden zodat jouw advertenties optimaal aansluiten bij de kanalen waarop ze verschijnen.
De beste start voor iedere webshop
Een goede start van je eigen webshop begint met webshopbouwsoftware. Daar voeg je een betalingsprovider voor veilig betaalverkeer en een verzendplatform voor verzendingen aan toe. Je advertentie- en verkoopkanalen beheer je vervolgens met een kanaalbeheeroplossing. Wil je de best mogelijke start van je webshop? Dan heb je een uitstekende host nodig. Daar hoef je niet lang naar te zoeken: TransIP staat voor je klaar.
Bedankt voor het toelichten!