Blog overzicht

WooCommerce Themes: kies de beste thema’s & templates

WordPress is een razend populair platform voor het maken van websites. Ook als je een webwinkel wilt beginnen, is het een goede keuze. Met de WooCommerce-plug-in kun je van je website eenvoudig een webshop maken. Met een thema richt je jouw webshop helemaal naar wens in.  Maar hoe kies je in het enorme aanbod het thema dat het best bij je past? We vertellen je alles over WooCommerce en welke gratis én betaalde thema’s wij de beste vinden.

Wat is een WordPress e-commerce thema?

Als je WordPress een beetje kent, ben je ook bekend met de verschillende thema’s waar je uit kunt kiezen. Een thema bepaalt hoe je website eruitziet en hoe hij werkt. Heb je een thema geïnstalleerd, dan pas je het aan zodat het helemaal aan jouw wensen voldoet.

Veel standaard-thema’s voor WordPress zijn niet specifiek geschikt voor e-commerce. Ga je een webwinkel beginnen, dan wil je het liefst een thema dat daar helemaal voor is bedoeld. Je kunt dan het best kiezen voor een WooCommerce-thema of een thema dat goed met de WooCommerce overweg kan.

Wat kun je met WooCommerce-thema’s?

WooCommerce is een plug-in van WordPress die speciaal is ontworpen voor webshops. De plug-in zorgt dat je een webshop kunt maken en beheren. Dat betekent in de eerste plaats dat je je producten (of diensten) op een aantrekkelijke manier kunt presenteren. Daarnaast kunnen je klanten veilig betalen en kun je de producten, betalingen en je voorraad beheren. Ook andere veelvoorkomende zaken zijn met WooCommerce te regelen, bijvoorbeeld kortingscodes toevoegen en Google Analytics of andere marketinginstrumenten koppelen. Uiteraard kun je die helemaal naar eigen inzicht inrichten. Voordat je met een thema aan de slag gaat, moet je eerst de WooCommerce-plug-in downloaden.

Ga je aan de slag met WooCommerce, dan kun je het best kiezen voor een specifiek WooCommerce-thema. Veel bestaande WordPress-thema’s kun je wel aanpassen, maar zijn niet zo geschikt voor WooCommerce omdat ze een heel ander uiterlijk hebben dan je bestaande thema. Kies daarom vanaf het begin een thema dat speciaal geschikt is voor WooCommerce.

Het verschil tussen thema’s en templates

Hoe zit het nu met thema’s en templates? Vaak worden de begrippen door elkaar gebruikt en dat kan voor de nodige spraakverwarring zorgen. Daarom scheppen we graag wat duidelijkheid.

Een thema in WordPress is een verzameling bestanden die samen de visuele stijl van de hele website bepalen. Het thema omvat alles van de lay-out en het kleurenschema tot lettertypen en andere designelementen. Thema's beïnvloeden het algemene uiterlijk van je website en zorgen ervoor dat alle pagina’s een uniforme stijl hebben.

Templates zijn specifieke bestanden binnen een thema die bepalen hoe bepaalde onderdelen van de website worden weergegeven. Een template kan specifiek zijn voor een bepaald deel van de site, zoals de homepage, een blogpostpagina, of een productpagina in WooCommerce. Templates zijn in feite de bouwstenen van een thema; ze bepalen hoe specifieke onderdelen worden gepresenteerd binnen het algemene ontwerp van het thema.

In het geval van WooCommerce voegen thema's vaak extra templates toe die specifiek zijn ontworpen voor e-commercefunctionaliteiten, zoals productlijsten, productdetailpagina’s, winkelwagentjes en checkout-pagina’s. Deze templates zorgen ervoor dat de webshop-elementen naadloos integreren met de rest van de WordPress-website qua ontwerp en functionaliteit.

Wat zijn de beste WooCommerce thema’s?

Net zoals het aantal algemene WordPress-thema’s enorm is, kan ook het aanbod aan WooCommerce-thema’s nogal overweldigend overkomen. Dit zijn zaken die belangrijk zijn voor een thema.

Ontwerp: in de eerste plaats wil je natuurlijk een thema dat qua look & feel bij de uitstraling van je winkel past. Daarbij is het wel goed om te bedenken dat je bij de meeste thema’s veel vrijheid hebt om het naar eigen wens aan te passen.

Extra functies: heb je een eenvoudige winkel waarin je vooral je producten wilt presenteren en je klanten veilig wilt laten afrekenen, of heb je extra functies nodig, zoals sliders en carrousels of ondersteuning voor verschillende valuta en talen? 

Snelheid: bezoekers van websites zijn ongeduldig en het aanbod aan webwinkels is groot. Hoe sneller je website is, hoe groter de kans dat bezoekers ook echt klanten worden.

Updates: het is belangrijk dat je WooCommerce-thema blijft werken, ook bij WordPress-updates in de toekomst. Ook na de update van de verschillende WooCommerce-plug-ins moet de boel blijven werken. Het kan geen kwaad om te kijken wanneer het thema zelf voor het laatst is bijgewerkt.

Aanpassingen: je kiest een thema dat bij je past, maar waarschijnlijk wil je het nog wat aanpassen zodat het helemaal is afgestemd op je wensen. Het gaat daarbij niet alleen om de kleuren of de knoppen, maar ook om specifieke functies die je (later) wilt toevoegen.

Populariteit en reviews: thema’s die nauwelijks downloads hebben of een slechte review hebben, kun je beter links laten liggen. Veel goede reviews? Dat geeft in ieder geval het vertrouwen dat veel mensen tevreden zijn.

Verschillen tussen gratis en betaalde WooCommerce thema’s

Heb je een beperkt budget voor het starten van je online winkel? Dan zijn gratis WooCommerce-thema’s een praktische oplossing. Er zijn flink wat gratis thema’s en vaak zijn ze voldoende voor de basisfunctionaliteit. Als je behoefte hebt aan meer geavanceerde functies , kun je gemakkelijk upgraden naar de betaalde versie van hetzelfde thema. Mocht het thema toch niet aan je verwachtingen voldoen, dan kun je zonder extra kosten switchen naar een ander thema.

Heb je een meer professionele of uitgebreide webshop voor ogen, dan zijn betaalde WooCommerce-thema’s vaak een noodzaak. Hoewel gratis thema's zeker hun waarde hebben, bieden betaalde thema’s een aantal voordelen die ze de investering waard maken, waaronder:
  • Geïntegreerde functies die perfect passen binnen het ontwerp, zoals iconen voor sociale media.
  • Een reeks van templates die je toelaten om snel en eenvoudig van stijl te wisselen.
  • Rechtstreekse ondersteuning van de ontwikkelaars van het thema voor technische hulp.
  • Regelmatige updates die nieuwe verbeteringen en functies bevatten.
  • Toegang tot een breder scala aan plug-ins, extensies of add-ons die je helpen om de functionaliteit van je thema uit te breiden.

De beste gratis WooCommerce thema’s

Zeker als je voor het eerst aan de slag gaat met je website, raden we je aan een van de gratis thema’s te gebruiken. Ze bieden volwaardige functionaliteit. Verschillende van deze thema’s hebben ook premium-versies met abonnementen, die meestal meer templates en geavanceerde functies bevatten. Heb je die nodig, dan is de overstap snel gemaakt.

Botiga

Botiga is een thema waar iedere beginnende webshop-eigenaar zo mee aan de slag kan. Het design is wat minimalistisch, maar het biedt meer dan genoeg mogelijkheden om je online shop te starten en uit te bouwen. Het mooie is dat de gratis versie veel functies bevat die je vaak alleen bij betaalde thema’s vindt, zoals aanbevelingen voor producten, de mogelijkheid op producten te filteren en de optie om een blog bij te houden. Wil je een product extra onder de aandacht brengen of een tijdelijke speciale aanbieding eruit laten springen? Ook dat gaat kinderlijk eenvoudig.
Er is een Pro-abonnement vanaf 59 dollar per jaar, maar zolang je maar één webshop hebt, kun je prima uit de voeten met de gratis versie.

Neve

Een ander snel en licht thema is Neve. Het thema is niet specifiek gemaakt voor WooCommerce, maar het bevat meer dan genoeg functies voor het verkopen van producten of diensten, zoals voorgeprogrammeerde sites voor specifieke soorten winkels. Net als Botiga werkt het lekker snel omdat overbodige poespas ontbreekt. De standaard-lay-out is al erg opvallend en mooi en uiteraard kun je die helemaal naar wens aanpassen. Als je zaken gaat doen over de grens, is het goed om te weten dat Neve verschillende talen ondersteunt. Een pro-versie is verkrijgbaar vanaf 69 euro per jaar. Deze bevat vooral meer functies om je webshop nog persoonlijker te maken.

Astra

Astra is een van de populairste thema’s en dat is wel te begrijpen. Het thema bevat een flink aantal templates zodat je letterlijk in een paar klikken een mooi ontwerp voor een webshop maakt. Helemaal zelf iets ontwikkelen, kan ook, dankzij de visuele customizer. Ook dit thema werkt lekker snel en flexibel. Bovendien is het SEO proof, zodat je je webshop makkelijk vindbaar maakt in de verschillende zoekmachines. Het afrekenproces is tot in alle details volledig aan te passen. De betaalde versie (vanaf 59 dollar per jaar) bevat meer templates en enkele andere functies, maar de gratis versie biedt zeker voor starters meer dan genoeg functionaliteit.

Overlay

Als je een kleine webshop hebt, is Overlay zeker de moeite waard om mee te starten. De standaard templates bieden een sobere maar overzichtelijke lay-out voor je webwinkel, die altijd snel zal laden. Wil je je webshop volledig aan je eigen huisstijl aanpassen, dan kan dat op een heel eenvoudige manier. Overlay is geïntegreerd met mogelijkheden om een blog bij te houden en is ook SEO proof. Het werkt verder samen met allerlei andere WordPress-plug-ins, iets wat niet voor ieder thema vanzelfsprekend is. Deze thema, waarvan alleen een gratis versie beschikbaar is, wordt unaniem hoog beoordeeld onder WordPress-gebruikers.

Hestia

Hestia is een uitstekend thema voor wie een eenvoudige en overzichtelijke webshop gaat maken. De webshop wordt op één pagina gepresenteerd, wat het geheel voor je klanten overzichtelijk houdt, vooral als je assortiment niet al te groot is. Ondanks de eenvoud biedt dit gratis thema toch een paar leuke geavanceerd functies, zoals een slider om je producten mooi te presenteren en een routekaart voor je fysieke locatie.

De beste betaalde WooCommerce thema’s

Als je een van de volgende thema’s kiest, raden we je aan een betaalde versie te nemen. Sommige van deze thema’s zijn gratis, maar bieden tegen betaling een bundels met extensies die zo de moeite waard zijn dat ze wat ons betreft bij het thema horen.

OceanWP

OceanWP is een van de populairste WordPress-thema’s voor e-commerce, vooral dankzij de naadloze integratie met WooCommerce. Het bevat een flink aantal standaard-lay-outs voor je website, maar de makers stellen je ook in staat om dankzij een paginabouwer ieder detail naar eigen wens in te richten. Er zijn verschillende manieren om speciale producten extra onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld met product badges. Hoewel OceanWP gratis te gebruiken is, maakt de betaalde bundel met extensies het je een stuk eenvoudiger, bijvoorbeeld met sliders, een koppeling met je Instagram-feed en het tonen van handige pop-ups, bijvoorbeeld om een product aan de winkelwagen toe te voegen.

Storefront

Storefront is ontwikkeld door de WooCommerce-ontwikkelaars. Daardoor werkt het uitstekend samen met WooCommerce en alle plug-ins en extensies. Je hebt veel vrijheid om je eigen webshop helemaal naar wens op te bouwen, maar als je daar geen tijd in wilt steken, kun je aan de slag met de standaard-lay-outs. Ook dit thema is goed gratis te gebruiken, maar de extra bundel (69 dollar) biedt veel meer mogelijkheden. Denk aan sliders, allerlei manieren om speciale producten of aanbiedingen extra onder de aandacht te brengen en de mogelijkheid reviews in je webshop op te nemen.

Divi

Voor iedereen die zelf veel vrijheid wil hebben om de webshop helemaal naar eigen wens in te richten is Divi heel geschikt. Met eenvoudige bouwblokken voeg je snel onderdelen toe aan je webshop, waarbij je steeds in real-time ziet hoe het eindresultaat wordt. Het aantal elementen is bijna onbeperkt. Van productpagina’s tot sliders en galerijen. Ook je contactpagina en eventueel je blog pas je helemaal naar eigen wens aan.
Voor 89 dollar per jaar (of 249 dollar levenslang) heb je al deze functionaliteit plus een goede klantenservice en toegang tot de kennisbank.

Shopkeeper

Vind je het belangrijk om je producten op een unieke manier te presenteren? Bijvoorbeeld in een mooie galerij met YouTube-koppeling of met de mogelijkheid op productafbeeldingen in te zoomen? Shopkeeper heeft tal van functies, niet alleen voor de basis-lay-out van je webshop, maar ook voor allerlei manieren om je webshop naar een hoger plan te tillen. Een licentie kost 59 dollar per jaar.

Porto

Ook Porto is geschikt voor iedereen die al wat langer in business is en een webshop wil met meer mogelijkheden dan de basis-thema’s bevatten. Allereerst bevat het een enorm aantal lay-outs. Daarnaast zijn er heel veel interessante extra onderdelen, zoals een pagina met veelgestelde vragen (FAQ), portfolio’s, countdown-acties voor speciale aanbiedingen. Een licentie kost 59 euro per jaar.

Deze lijst is zeker niet compleet. Er zijn nog veel meer goede WooCommerce thema’s, maar van deze thema’s kunnen we met een gerust hart zeggen dat ze allemaal over uitstekende basisfuncties beschikken en goed samenwerken met de meest gebruikte plug-ins.

WooCommerce thema’s zoeken

Als je zelf op zoek wilt gaan naar een geschikt WooCommerce thema, kun je op verschillende plekken terecht. De WooCommerce Marketplace biedt een mooi overzicht van thema’s met een duidelijk voorbeeld van de lay-out. In de themabibliotheek van WordPress vind je een aantal gratis WooCommerce thema’s. Je moet dan wel specifiek naar WooCommerce zoeken of je zoekopdrachten op E-commerce filteren.

Betaalde thema’s zijn te vinden in de WooCommerce Thema Store. Het aantal thema’s dat je hier vindt, is beperkt, maar ze werken gegarandeerd allemaal goed in combinatie met WooCommerce. Ook op Template Monster en Thema Junkie vind je een aantal goede betaalde WooCommerce thema’s.

WooCommerce thema installeren

Voordat je met een thema aan de slag gaat, moet je de WooCommerce-plug-in downloaden en instellen op je website. Je kunt het ook direct via het WordPress-dashboard installeren. Typ WooCommerce in de zoekbalk en installeer de plug-in zodra je hem hebt gevonden. Als je WooCommerce hebt geïnstalleerd, kun je de installatiewizard uitvoeren. Hier vul je de belangrijkste informatie over je webshop in. Dit kun je eventueel ook later doen en je kunt de gegevens later altijd aanpassen.

Een thema installeer je ook vanuit het dashboard. Ga naar Weergave en kies Thema’s. Daarna kies je Nieuwe toevoegen en kies Thema uploaden. Klik op Bestand kiezen en selecteer het thema dat je hebt gedownload. Klik op Nu installeren en klik na de installatie op Activeren. 


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

    • Leestijd: 8 minuten

Blog overzicht

Auteur: TIP-redactie

Is de auteursnaam die we gebruiken wanneer een blogpost in teamverband door meerdere TransIP’ers is samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan een eventverslag of onze Recommends.