Blog overzicht

Woocommerce vs Shopify - Kies jouw ideale platform

  • Leestijd: 9 minuten
  • Categorie: TransIP

Je hebt een mooi assortiment aan producten die je via je webshop wilt gaan verkopen. Dan heb je een e-commerce-platform nodig om je producten online aan te bieden en de betalingen te regelen. Het kiezen van zo’n platform is best een uitdaging. Er zijn allerlei aanbieders, waarbij er twee qua populariteit uitspringen: WooCommerce en Shopify. Allebei prima platformen, maar welke is voor jou de beste keuze?

WooCommerce vs Shopify, welke ga je kiezen?

Het is slim om vooraf even goed te bedenken wat voor jou belangrijk is bij de keuze van een e-commerce-platform. Niets is onmogelijk, maar als je eenmaal je webshop hebt draaien, is het veranderen van platform niet iets waar je nog op zit te wachten. Daarom kun je het best eerst bepalen wat voor jou echt belangrijk is als je een platform moet kiezen. Wil je snel aan de slag zonder allerlei technische zaken te hoeven regelen? Of wil je juist maximale flexibiliteit en ben je bereid je wat in de techniek te verdiepen? Wil je onbeperkte mogelijkheden of heb je genoeg aan een kant-en-klare webwinkel die je vandaag nog kunt inrichten en waarbij je je niet druk hoeft te maken om hosting, beveiliging en updates? Het antwoord op deze en andere vragen bepaalt welke van de twee jouw keuze wordt.

Wat is WooCommerce

WooCommerce is geen los platform, maar draait als plug-in op WordPress, het meest gebruikte contentmanagementsysteem ter wereld. Dat betekent dat je dit systeem eerst via je webhostingbedrijf moet installeren. WordPress kun je gratis gebruiken en dat geldt ook voor WooCommerce. Als je meer uitbreidingen wilt, moet je voor sommige plug-ins wel betalen. WooCommerce is flexibel en makkelijk aan te passen, waardoor het veel mogelijkheden biedt bij het bouwen van je webshop die met je bedrijf mee kan groeien. Daarvoor heb je op zijn minst wel een beetje technische kennis nodig, vooral bij het selecteren van de juiste plug-ins.

Wat is Shopify

Ook Shopify is een toonaangevend e-commerce-platform waarmee grote en kleine bedrijven een webshop kunnen maken en beheren. Terwijl WooCommerce een plug-in voor WordPress is, is Shopify een alles-in-één oplossing die oplossingen biedt voor hosting, het verwerken van betalingen en marketing. Je kunt direct aan de slag met Shopify, waarbij je de keuze hebt uit een aantal sjablonen om je winkel vorm te geven. Die sjablonen kun je tot op zekere hoogte zelf aanpassen aan je wensen en aan de huisstijl van je winkel. Shopify heeft daarnaast een uitgebreide app-winkel waarmee je extra functies toevoegt. Shopify is populair vanwege zijn gebruiksgemak, waardoor zelfs niet-technische gebruikers snel een online winkel kunnen opzetten en beheren.

Verschil tussen open source en proprietary source

WooCommerce en Shopify hebben ieder hun eigen benadering van de manier waarop ze worden aangeboden. WooCommerce is een open-source oplossing, terwijl Shopify een gesloten systeem biedt.

WooCommerce is in principe gratis. De programmeercode (broncode) is beschikbaar en kan door iedere gebruiker worden aangepast. Daardoor is het een flexibele keuze voor als je graag de volledige controle wilt hebben over je webshop. Er is een flinke community met enthousiaste gebruikers en ontwikkelaars die de plug-in steeds verbeteren en allerlei thema’s ontwikkelen op basis waarvan je je webshop helemaal naar eigen smaak kunt inrichten. Wil je zelf aanpassingen maken of thema’s ontwikkelen, dan heb je wel aardig wat technische kennis nodig. Dat geldt in mindere mate ook voor het beheer en de beveiliging: daar ben je als gebruiker zelf verantwoordelijk voor.

Shopify is een gesloten systeem (ook wel proprietary source genoemd). Dat betekent dat het een kant-en-klare oplossing is, waarbij gebruikers afhankelijk zijn van het bedrijf voor software-updates, beveiliging en nieuwe functies. Dit model biedt een gebruiksvriendelijke ervaring, waarbij technische kennis niet nodig is om je winkel in te richten en draaiende te houden. Shopify regelt hosting, onderhoud en beveiliging, waardoor je je volledig kunt richten op het beheren van je winkel.

Hoe populair zijn WooCommerce en Shopify?

Wereldwijd zijn Shopify en WooCommerce de populairste e-commerce-platformen. Daarbij heeft WooCommerce het grootste marktaandeel: het beheerst wereldwijd bijna 40 procent van de markt voor e-commerceplatformen, Shopify heeft een aandeel van rond de 10 procent (cijfers van juli 2023), maar de laatste jaren wordt het wel steeds iets populairder.

De dominante positie van WooCommerce is voor een deel te verklaren doordat het draait op het populaire WordPress.

WooCommerce en Shopify, wat zijn de verschillen?

Hoewel WooCommerce en Shopify grofweg hetzelfde kunnen, zijn er wel degelijk grote verschillen. Het belangrijkste verschil is dat Shopify een alles-in-één e-commerce platform is, terwijl je voor WooCommerce een WordPress-installatie en specifieke hosting nodig hebt. We zetten de verschillen tussen de twee uitgebreid op een rij.

Keuze in thema’s

Een van de pluspunten van Shopify is dat het standaard een aantal thema’s biedt waarmee je webshop er al snel heel professioneel uitziet, ook zonder dat je daar technische kennis voor nodig hebt. Je kunt kiezen uit thema’s met een heel eigen stijl of gericht op specifieke typen winkels, bijvoorbeeld boeken, elektronica, sieraden of eten en drinken.

Een nadeel is dat er op dit moment maar 13 gratis Shopify-thema’s beschikbaar zijn. De winkels die met een van die thema’s zijn gemaakt, lijken qua uiterlijk wel sterk op elkaar. Er zin tal van andere thema’s, maar daarvoor moet je een eenmalige vergoeding betalen, en grote aanpassingen in het design kun je niet zelf doen.

WooCommerce heeft ook een flink aantal thema’s. Die moet je zelf installeren, maar heel moeilijk is dat niet. Wel is het verstandig om vooraf even goed te kijken welk thema bij je past [verwijzen naar het blog WooCommerce-theme kiezen]. Sommige thema’s werken niet goed samen met WordPress-plug-ins of kunnen het ontwerp van je webwinkel in de war brengen. Heb je een beetje technische kennis, dan biedt WooCommerce als open-source platform veel meer mogelijkheden om aan te passen en te experimenteren dan Shopify. Bij WooCommerce kun je eindeloos sleutelen als je een beetje handig bent, terwijl je bij Shopify snel tegen de beperkingen van het platform aanloopt.

Betalingsmogelijkheden

Shopify en WooCommerce bieden beide diverse betaalopties, maar er zijn duidelijke verschillen in hun aanpak en kosten. Shopify biedt alle gangbare betaalmogelijkheden, zoals creditcard en PayPal. Voor het gebruik van creditcards betaal je op dit moment 2,4 procent van de omzet en 25 cent per transactie. Gebruik je het eigen betaalsysteem Shopify Payments, dan betaal je geen transactiekosten over je verkopen. Wel kost het verwerken van creditcardbetalingen altijd geld.
WooCommerce heeft een enorme variatie aan betaalmogelijkheden door zijn open-source karakter. Zelfs het in de Verenigde Staten populaire Stripe en bitcoin behoren tot de mogelijkheden. De kosten variëren afhankelijk van de betaalmethode. Een handige plug-in voor WooCommerce is WooPayments. Daarmee kunnen klanten kiezen uit alle gangbare betaalmethoden, waaronder ook iDeal en Apple Pay.

Koppeling met andere software

WooCommerce en Shopify hebben allebei uitgebreide mogelijkheden om te integreren met externe software, maar er zijn een paar belangrijke verschillen in hoe dit gebeurt.

Het flexibele WooCommerce biedt de keuze uit duizenden plug-ins die beschikbaar zijn via WordPress of externe derde partijen. Daardoor zijn er integraties voor ongeveer alles wat je kunt bedenken. Ook voor de meer obscure boekhoudsystemen en geavanceerde marketingtools.

Bij Shopify is de benadering wat meer gestroomlijnd. In de eigen app-winkel is een groot aantal officieel ondersteunde apps en integraties te vinden. Shopify controleert alle apps om een consistente en veilige gebruikerservaring te garanderen, wat leidt tot een hogere betrouwbaarheid maar soms minder aanpassingsmogelijkheden in vergelijking met WooCommerce.

Beide platformen ondersteunen integratie met de meest gebruikte pakketten voor boekhouding, klantenbeheer en marketing.

Beveiliging

Bij WooCommerce heb je volledige controle over je data en die van je klanten. Jij bepaalt wat ermee gebeurt en waar ze worden opgeslagen. Dat betekent wel dat alle verantwoordelijkheid voor de veiligheid bij jou ligt. Denk daarbij aan het beveiligen van je WordPress-installatie en het kiezen van een betrouwbare webhost.

Shopify beheert de veiligheid van je gegevens voor jou. Ze bewaren een kopie van je data, nemen de beveiliging op zich en zorgen dat alles up-to-date blijft zonder dat jij je daar zorgen over hoeft te maken. Hoewel dit veel gemak biedt, zijn je gegevens afhankelijk van Shopify’s beveiliging. Mocht Shopify worden gehackt, dan kan ook jouw data risico lopen.

Gebruiksvriendelijkheid

Shopify staat bekend om zijn gebruiksgemak en is ideaal voor beginners. Zonder veel technische kennis kan iedereen een Shopify-webshop opzetten, inclusief hosting en beveiliging, zoals SSL-certificaten. Dit maakt het een aantrekkelijke optie voor ondernemers die technologie als een belemmering zien. Dit in tegenstelling tot WooCommerce, waar enige technische kennis noodzakelijk is voor het configureren van de webshop. Maar daarmee is niet alles gezegd. Shopify heeft zijn beperkingen in flexibiliteit. Het aantal plug-ins en thema’s is beperkt. Bovendien moet je voor de meeste daarvan extra betalen. De extra gebruiksvriendelijkheid van Shopify heeft dus, letterlijk, een prijs.

Prijs

Shopify heeft drie prijsniveaus: €28 per maand voor het Basic-abonnement, €78 voor het standaardabonnement en €384 voor het Advanced-abonnement. Je kunt het drie dagen gratis uitproberen, gevolgd door drie maanden voor €1 per maand.
WooCommerce is een gratis, open-source-oplossing. De kosten die je maakt, komen voornamelijk van hosting en eventuele premium thema’s. Je betaalt ook geen transactiekosten. Bij Shopify is dat wel het geval, behalve als je het eigen Shopify Payments gebruikt. Maak je veel omzet met je webshop, dan ben je met WooCommerce voordeliger uit.

En de winnaar is…

Als je snel een webshop wilt beginnen, biedt Shopify een gebruiksvriendelijke en technisch eenvoudige oplossing. Je hoeft je geen zorgen te maken om hosting, SSL-certificering en domeinregistratie, wat het ideaal maakt voor beginners zonder veel technische kennis. Met eenvoudige stappen zoals het aanmaken van een account en het selecteren van een thema, kan je winkel dezelfde dag nog online zijn, vooral als je kiest voor Shopify Payments.

Als je graag zo veel mogelijk in eigen hand hebt en je webshop 100 procent naar eigen wens wilt inrichten, is WooCommerce interessant voor jou. Er zijn talloze plug-ins en uitbreidingen. Dit maakt WooCommerce een goede keuze als je bereid bent tijd en moeite te investeren in hun e-commerce platform, of als je al vertrouwd bent met WordPress.

Heb je interesse in een WooCommerce webshop? Wij maken het je makkelijk met Managed WooCommerce.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Blog overzicht