Blog overzicht

WordPress webshop laten maken

Je wilt een WordPress webshop laten maken. Dat wil zeggen, je bent benieuwd of een specialist voor jou de juiste keuze is. Kun je het namelijk niet ook gewoon zelf? En wat kost het eigenlijk als je de webshop laat maken?

Wat zijn de voordelen van een WooCommerce webshop laten bouwen door een specialist?

WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld, een Content Management Systeem. Aan dat CMS kun je WooCommerce koppelen. WooCommerce is de plugin waarmee je aan een WordPress-website een webshop toevoegt. Zowel WordPress als WooCommerce zijn gewoon gratis te gebruiken. We leggen je daarom in dit artikel ook meteen uit waar je de kosten voor maakt als je een webshop laat maken.

Waarom zou je een WordPress webshop laten maken?

Je zou het misschien zelf kunnen, omdat WordPress en WooCommerce heel gebruiksvriendelijk zijn. Toch levert het een aantal voordelen op als je de webshop láát bouwen:

Veel sneller klaar

Een specialistische webshop bouwer bouwt iedere dag aan webshops. De combinatie van expertise en ervaring maakt dat diegene waarschijnlijk veel sneller klaar is, dan wanneer je het zelf zou doen. Bovendien kennen specialisten de nieuwste trends, best practices en technische nuances, om voor jou de beste keuze te maken. Zo is de WordPress webshop die je laat bouwen helemaal up-to-date.

Met een professioneel design

Wil je een WooCommerce webshop laten maken? Om straks het vertrouwen van klanten te winnen is het belangrijk dat de webwinkel er professioneel uitziet. Webshop bouwers weten wat er nodig is om professioneel over te komen. Bovendien kunnen ze de identiteit van jouw bedrijf tot in detail in het design verwerken. Ook kunnen ze de webshop geschikt maken voor zowel desktop- als mobiel gebruik.

Inclusief technische ondersteuning en onderhoud

Lijkt er iets niet helemaal te werken en kom je er zelf niet uit? Als je de webshop laat bouwen kun je de bouwer om advies of hulp vragen. Dat geldt ook voor het onderhoud, updates en de beveiliging. Het geeft een gerust gevoel dat er iemand meekijkt met verstand van zaken. Je hoeft dan niet alsnog op zoek naar een specialist als er een keer iets aan de hand is.

Daarnaast kunnen specialisten je helpen om de SEO-optimalisatie goed in te richten, dus de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Of je kunt de specialist vragen om extra functionaliteiten toe te voegen of te integreren, zoals betalingssystemen, verzendopties en een CRM-systeem. Wat dat betreft bestaan er allerlei redenen om de webshop te laten maken, in plaats van dat zelf te doen.

Waarom is zelf doen waarschijnlijk geen goed idee?

Stel dat je het zelf zou doen, hoelang zou dat dan duren? En wat doe je als het technisch niet lukt om het voorraadbeheer in te stellen? Zelfs het gebruiksvriendelijke WordPress vraagt bij de installatie en configuratie om de nodige technische kennis. Als je daar zelf mee aan de slag zou gaan gaat er waarschijnlijk meer tijd in zitten dan je zou denken. Als het je al lukt.

Begin liever met het verzamelen van de producten die je in het assortiment wilt opnemen, met de prijsstelling en bijvoorbeeld de manier waarop je als merk zou communiceren. Richt je op de verkoop en op waar jij goed in bent. Door de WordPress webshop te laten bouwen heb je daar in technische zin geen omkijken naar.

Wat mag je verwachten van een WordPress webshop bouwer?

Je mag van een webshop bouwer voor WordPress en WooCommerce minimaal het volgende verwachten:

Advies over thema’s en plugins

Welke thema’s zouden een goede keuze zijn voor het design van jouw webshop? Welke plugins zijn daarbij nodig en wat zijn handige aanvullingen?  Vraag bijvoorbeeld naar de integratie van betalings- en verzendoplossingen, net als plugins om jouw klanten een betere gebruikerservaring te bieden.

Begeleiding bij de keuze voor betaalsystemen

Je mag verwachten dat een webshop bouwer voor WordPress en WooCommerce je kan vertellen over de diverse betaalsystemen, zoals iDeal, PayPal, achteraf betalen en bijvoorbeeld creditcards. Vraag bijvoorbeeld naar de integratie van Mollie en andere betalingsverwerkers.

Inzicht in technische ondersteuning en onderhoud

Vraag vooraf alvast naar de technische ondersteuning en het onderhoud die op termijn nodig zijn. Zorg dat je weet wat je kunt verwachten, omdat de bouwer je uitlegt hoe dat in de praktijk werkt voor andere klanten. Je test op deze manier meteen of de webshop bouwer voor meer vergelijkbare klanten werkt, dus jou goed kan helpen.

Een voorzet voor de SEO-optimalisatie

Als je een WordPress webshop laat maken is het belangrijk dat je daarmee alvast voorsorteert op goede vindbaarheid, bijvoorbeeld in Google. Hoe implementeert de bouwer de belangrijke zoektermen? En hoe snel laden de pagina’s? Is de webshop ook mobiel goed bereikbaar? Dat zijn belangrijke vragen om te stellen.

Maatwerk-oplossingen als je dat wenst

Ten slotte mag je verwachten dat iemand bij wie je de WordPress webshop laat bouwen je kan adviseren over maatwerk-oplossingen, als je die wenst. Dus wil je bepaalde koppelingen maken met bestaande systemen, bijvoorbeeld een CRM-programma? Of zoek je een specifieke plugin of andere functionaliteit? De bouwer kan je daarmee helpen.

Dus besluit je de WordPress webshop te laten ontwerpen? Dan krijg je toegang tot professionele tools, plugins en adviezen. Een specialist beantwoordt jouw vragen en voert de wensen voor je uit.

Hoe kies je de juiste webshop bouwer voor je WooCommerce webshop?

De juiste webshop bouwer voor jouw WooCommerce webshop werkt al jaren met WordPress en begrijpt jouw behoeften. Je kunt dat controleren met een paar slimme vragen:

  • Welk webshop-platform stelt de webshop bouwer voor? (WooCommerce is de logische keuze voor WordPress)
  • Hoeveel jaar bouwt de bouwer al webshops in WordPress? (WooCommerce werd in 2008 gelanceerd)
  • Kan de webshop bouwer een portfolio met actieve webshops laten zien?
  • Welke soorten systemen kunnen worden geïntegreerd? (Denk aan betalingsverwerkers, CRM- en ERP-systemen)
  • Welke contractuele verplichting ga je aan en wie wordt eigenaar van de webshop? (Het is belangrijk dat je zelf eigenaar wordt)
  • Optioneel: is de webshop bouwer betrokken in de communities voor WordPress of WooCommerce? (Dat bewijst kennis en ervaring)

Wat doet de webshop bouwer voor je?

Je kunt een WordPress webshop laten maken volgens specifieke afspraken. In algemene zin mag je verwachten dat de webbouwer in ieder geval het onderstaande voor je doet.

1. WooCommerce installatie

  • Heel belangrijk is de installatie, van zowel WordPress als WooCommerce.
  • De webbouwer kan deze software installeren zodra jij de hosting hebt geregeld.
  • De webbouwer installeert WordPress en voegt daarna de WooCommerce-plugin toe.
  • Dat is bij ons overigens heel eenvoudig en hoeft lang te duren, maar moet wel even gebeuren.

2. Template en design instellen

Vervolgens zal de webbouwer het template en design instellen. Als je een WordPress webshop wilt laten maken met WooCommerce is dit waarschijnlijk de eerste stap waar je aan denkt. Het design bepaalt namelijk hoe de webwinkel eruit komt te zien.

De meeste webshopeigenaren kiezen een thema, dat eventueel past bij de huidige huisstijl van hun bedrijf. Als je een webshop laat maken zal de webbouwer daarmee aan de slag gaan, bijvoorbeeld om de kleuren, lettertypes en de lay-out voor je aan te passen. Ook worden jouw logo en andere merk-uitingen toegevoegd, zodat het ‘jouw webshop’ wordt.

Als het design eenmaal staat gaat de bouwer voor je aan de slag met de belangrijke pagina’s. Je kunt daarbij denken aan de ontwerpen voor:

  • Homepage
  • Categoriepagina’s
  • Productpagina’s
  • Over ons-pagina
  • Winkelmandje en afrekenpagina
  • Algemene Voorwaarden
  • Contactpagina

3. Structuur en navigatie instellen

Na het ontwerp en design volgen de structuur en de navigatie. Die zijn belangrijk, omdat het moet zorgen voor een gebruiksvriendelijke webshop die bezoekers brengt naar waar ze naar zoeken.

Het is vooral belangrijk dat de categorieën en de producten op de meest logische wijze worden ingedeeld. De pagina’s moeten de producten duidelijk beschrijven. Vaak gebruikt de bouwer hiervoor sjablonen op basis van best practices.

4. Koppelingen met (externe) software maken

Jouw WordPress met WooCommerce-webshop functioneert het best als je daarvoor een aantal handige koppelingen gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:

Betalingsverwerkers

Zorg ervoor dat klanten eenvoudig kunnen afrekenen, als ze een bestelling plaatsen. Maak in ieder geval betaalmethoden zoals iDeal, PayPal en bijvoorbeeld met een creditcard of via achteraf betalen beschikbaar. Webbouwers gebruiken daarvoor betalingsverwerkers zoals Mollie.

Verzendopties

Vraag de webbouwer naar een integratie voor de verzending, met verzenders zoals PostNL, DHL, UPS en DPD. De software die je koppelt kan vaak ook automatisch verzendkosten berekenen en verzendlabels afhandelen.

Marketingtools

Dankzij koppelingen met marketingtools stel je eenvoudig e-mailcampagnes in of koppel je bijvoorbeeld een CRM-systeem en social media-accounts. Dat biedt mogelijkheden om jouw producten breder onder de aandacht te brengen.

ERP en voorraadbeheer

Gebruik je een ERP-systeem of houd je zelf voorraad aan? Dan zijn ook koppelingen daarvoor de moeite waard, bijvoorbeeld om de voorraad en bestellingen automatisch bij te laten houden.

5. Functies testen

Zodra de benodigde koppelingen zijn gemaakt zal de webbouwer de functies testen. Het is een van de voordelen van een webshop laten maken, omdat je op deze manier door een externe partij kunt laten controleren of alles werkt zoals het hoort. Als bepaalde functies nog niet naar behoren werken wordt dat opgelost.

Laat in ieder geval het bestelproces, de betalingsverwerking en de werking van de winkelwagen testen. Daarnaast is het verstandig om een paar gebruikerstests te organiseren. Vraag gebruikers naar de gebruiksvriendelijkheid die ze ervaren, dus hoe ze de webshop zouden ervaren.

Tip: laat ook veiligheidstests uitvoeren. Is er geen sprake van een beveiligingslek of andere kwetsbaarheden? De webbouwer kan je hierover adviseren.

6. Updates bijhouden

Ook nadat de webshop in WordPress eenmaal live is blijft de webbouwer als het goed is betrokken. Die zal zorgen voor regelmatige software-updates, zowel voor WordPress en WooCommerce als voor de plugins die je gebruikt. Ook thema’s krijgen regelmatig updates, dus het is belangrijk om die uit te laten voeren. Los daarvan zal de webbouwer de webshop monitoren, om eventuele problemen of storingen vast te stellen en voor je op te lossen.

Waarvoor betaal je als je een WordPress webshop laat maken?

Het ontwerp of design

Als je een WordPress webshop laat bouwen betaal je voor het design. Dat geldt voor een thema of sjabloon dat een goede basis vormt, voor de aanpassingen daarop of voor een op maat gemaakt ontwerp. Een design op maat is vanzelfsprekend duurder dan een (gepersonaliseerd) thema.

De ontwikkeling van de webshop die je laat maken

De bouw van de webshop kost geld. De kosten zitten in de installatie en configuratie van WordPress en WooCommerce, plus het instellen van de pagina’s en de navigatie. Vooral extra functionaliteiten zoals een meertalige webshop, geavanceerde productfilters of een aangepaste winkelwagen leiden tot extra kosten.

Content voor de producten en pagina’s

Een webshop vraagt om meerdere soorten content, zoals productbeschrijvingen, productfoto’s en eventuele video’s. Wil je professionele teksten laten schrijven en laat je een fotograaf de producten fotograferen? Dan maak je daarvoor meer kosten dan wanneer je teksten overneemt van de leverancier en de aangeleverde foto’s erbij plaatst.

Onderhoud en support

De specialist door wie je de WordPress webshop laat bouwen kan het onderhoud en de support voor je regelen. Hiervoor maak je kosten, vaak op basis van een onderhoudscontract. Weeg dat af tegen losse support, waarvoor je vaak een relatief hoog uurtarief betaalt.

SEO en online marketing

Wil je online succes boeken met de webshop die je liet maken? Je kunt investeren in SEO en marketing. Het budget dat je beschikbaar stelt bepaalt wat je hiermee voor elkaar te krijgen. Zorg dat je je goed laat inlichten over de inzet, wat je mag verwachten en hoe zich dat zou moeten uitbetalen met meer verkopen.

Tip: regel je zelf de hosting en de domeinnaam? Dan hoef je daarvoor niet te betalen aan de webbouwer. De WordPress-hosting regel je bij ons gewoon zelf online.

Wat kost een WordPress webshop laten bouwen gemiddeld?

Webshop voor een kleine webwinkel

Voor een kleine webshop in WordPress betaal je zo’n €800 - €1.800, plus €300 - €800 jaarlijkse kosten. Dat bedrag is inclusief €70 - €200 per jaar aan hosting en domeinregistratie.

De andere kosten betaal je voor:

  • Het thema en de plugin (€0 - €160)
  • Ontwikkeling en design (€500 - €900)
  • Onderhoud en support (€250 - €600 per jaar)

Webshop voor een grote webwinkel

Voor een grote webshop in WordPress betaal je zo’n €3.000 - €7.000, plus €1.000 - €2.500 jaarlijkse kosten. Dat bedrag is inclusief €400 - €1.200 per jaar aan hosting en domeinregistratie.

De andere kosten betaal je voor:

  • Het thema en de plugin (€300 - €600)
  • Ontwikkeling en design (€1.500 - €4.000)
  • Onderhoud en support (€600 - €1.200 per jaar)

Webshop voor een maatwerk webwinkel

Voor een maatwerk webshop in WordPress betaal je zo’n €9.000 of meer, plus €1.800 - €6.000 jaarlijkse kosten. Dat bedrag is inclusief €600 - €2.400 per jaar aan hosting en domeinregistratie.

De andere kosten betaal je voor:

  • Het design en de plugin (€1.500 - €7.000)
  • Ontwikkeling en design (€6.000 - €22.000)
  • Onderhoud en support (€1.200 - €3.600 per jaar)

Wat moet je zelf regelen?

Zelfs als je een WordPress webshop met WooCommerce laat bouwen moet je een aantal zaken zelf regelen. Dat heeft deels te maken met zaken die je makkelijk zelf kunt regelen, en komt daarnaast door informatie of toegang tot systemen die je zelf hebt. Wij zetten voor je op een rij wat er nog bij komt kijken. Uiteraard kan een webshop bouwer je daar in veel gevallen wel bij helpen.

1. Hosting voor de webshop

Regel zelf de hosting voor de webshop, als je die laat maken. Het is belangrijk dat je kiest voor snelle hosting, op betrouwbare servers. Overweeg Managed WooCommerce hosting, omdat je daarmee kiest voor een beheerde oplossing. Dat betekent dat wij ervoor zorgen dat jouw hosting goed geregeld is. Je hebt daar dan zelf geen omkijken naar.

Met Managed WooCommerce hosting kies je voor optimale snelheid en prestaties, inclusief waterdichte beveiliging en goede support. Bovendien zorgen we voor automatische updates, waardoor de webbouwer daar niet eens mee aan de slag hoeft. Ontdek onze Managed WooCommerce hosting voor de beheerde oplossing die het jou makkelijk maakt.

2. Domeinnaam koppelen

Zodra je de hosting hebt geregeld moet je een domeinnaam registreren. Nadat je de domeinnaam hebt gekozen is het belangrijk om het domein aan de hosting te koppelen.

Tip: registreer je zowel de domeinnaam als de hosting bij ons? Dan koppelen we die natuurlijk graag voor je, zodat je dit niet zelf hoeft te doen.

3. Optioneel: WordPress installeren

Je kunt eventueel zelf WordPress installeren, zodat de webbouwer dat voor je kan configureren en er de WooCommerce-plugin voor je aan kan toevoegen. De installatie van WordPress is heel eenvoudig. Pas als de pagina’s moeten worden aangemaakt en WooCommerce moet worden ingesteld kun je dat beter aan de webbouwer overlaten. Eventueel kun je vragen om ook WordPress te laten installeren, zodat je dit niet zelf hoeft te doen.

4. Bank- en betaalaccounts instellen

Als je gebruik maakt van een betalingsverwerker met mogelijkheden voor bijvoorbeeld iDeal, PayPal, een creditcard of achteraf betalen is het belangrijk dat je daarvoor de bank- en betaalaccounts instelt. Dat zijn gegevens die jij hebt, dus dit is een taak voor jezelf. Stel de betalingen in, in ieder geval voordat je de webbouwer vraagt om te testen of het allemaal werkt.

5. Software voor API-koppelingen verzamelen

Ten slotte is het belangrijk om de software voor de API-koppelingen te verzamelen. Dus wil je koppelingen maken voor bijvoorbeeld voorraadbeheer, facturatie of andere software? Zorg dat je de software verzamelt en dat je de webshop bouwer aangeeft wat precies je wensen zijn.

Je kunt denken aan koppelingen voor:

  • Pakketdiensten: voor automatische verzending en tracking.
  • Voorraadbeheer: voor real-time voorraadupdates.
  • Facturatie: voor het automatisch genereren en verzenden van facturen.

Bespreek vooraf wat jij moet regelen, als je een WordPress webshop wilt laten maken. Dat voorkomt verrassingen. Bovendien heb jij de tijd om het voor te bereiden, om geen onnodige vertraging op te lopen.


Beoordeel dit artikel

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

    • Leestijd: 9 minuten
    • Leestijd: 6 minuten

Blog overzicht

Auteur: TIP-redactie

Is de auteursnaam die we gebruiken wanneer een blogpost in teamverband door meerdere TransIP’ers is samengesteld. Denk bijvoorbeeld aan een eventverslag of onze Recommends.