Vanaf huis werken is een steeds groter gemeengoed geworden. Een remote/virtuele werkplek waarbij je vanaf huis verbindt met je bedrijfsnetwerk en op afstand via een 'Remote Desktop'-verbinding werkt, kan dan een oplossing bieden.
In deze handleiding laten wij aan de hand van verschillende handleidingen zien hoe je een remote werkplek opzet op een enkele VPS met Windows Server 2019 of 2022. Wij gaan ervan uit dat op de server gebruik wordt gemaakt van Microsoft Office-producten (Office 2016/2017 of Office 365) en een internet browser.
Wil je een groot virtueel Windows-bedrijfsnetwerk opzetten waar je potentieel met tientallen mensen via Remote Desktop mee kunt werken? Neem dan een kijkje in deze handleiding.
In dit artikel leggen wij uit waarom het handig is om via Remote Desktop op een Windows Server te werken en wat er aan hardware en licentiekosten bij komt kijken.
- Deze handleiding richt zich op hoe je zo eenvoudig mogelijk tegen zo laag mogelijke kosten een remote werkplek opzet. High availability (redundantie), domain controllers en meerdere Windows-servers met een aparte firewall-VPS binnen een private network vallen buiten de scope van deze handleiding en worden later in een aparte handleiding opgenomen.
- Met name het openen van dynamische websites geeft een zwaardere CPU-belasting. Wij raden aan om in je browser een adblocker te gebruiken, zoals Adblock Plus en Ghostery. Hiermee voorkom je dat onnodige elementen zoals reclame geladen worden op een website.
Een remote werkplek configureren
Voor een 'minimal viable' remote werkplek met daarop Office 365 heb je enkel een Windows-VPS nodig, met daarop Remote Desktop ingeschakelt, eventueel met aanvullende Remote Desktop licenties bij meer dan twee gebruikers, en een installatie van Office 365. Stapsgewijs komt dit neer op de volgende stappen:
Stap 1
Bestel een VPS met Windows Server 2019 op https://transip.nl/vps/windows
Zowel een BladeVPS als PerformanceVPS zijn geschikt, maar de PerformanceVPS geeft je het meeste het gevoel alsof je vanaf een fysieke computer aan het werken bent.
Na het bestellen wordt de VPS automatisch gestart en is die bereikbaar via de console in het TransIP-controlepaneel. Je krijgt een scherm te zien met de algemene voorwaarden van Microsoft en kunt daarna een wachtwoord instellen voor het administrator-account, waarna je direct kunt inloggen.
Stap 2
Eenmaal ingelogd, schakel je Remote Desktop Services in door de stappen te doorlopen in de volgende handleiding:
Beveiligingstip: Geautomatiseerde bots vallen vaak Windows Servers aan en proberen via Remote Desktop binnen te komen. Een goede manier om jezelf te beveiligen, is door de Remote Desktop-poort te veranderen, zie deze handleiding.
Stap 3 - Optioneel
Werk je met meer dan twee gebruikers via Remote Desktop op je server? Dan vereist Microsoft dat je voor iedere gebruiker een Remote Desktop-licentie afneemt. Om van deze licenties gebruik te kunnen maken, is een aanvullende installatie van Remote Desktop Services nodig: hiermee worden zogeheten 'roles en features' geïnstalleerd op je VPS.
Achtereenvolgens heb je hiervoor de volgende handleidingen nodig:
Stap 4 - Optioneel
Wil je gebruik maken van Office? Je kunt dan gebruik maken van onze Office 2016/2017-licenties, of de Office 365-licenties van onze dochteronderneming VDX. Meer informatie hierover vind je op de volgende pagina's:
- Office 2016/2017 licenties
- Office 365 licenties (Microsoft staat niet toe dat deze gebruikt worden op een VPS waarop de Remote Desktop Services uit de vorige stap zijn geïnstalleerd)
- Office installeren
- Een language pack toevoegen aan Office
Stap 5 - Optioneel
Tot slot kun je ervoor kiezen om je Remote Desktop-verbinding te beveiligen door je Windows-VPS ook als VPN-server in te richten. Door onderstaande handleiding te gebruiken, zorg je ervoor dat alleen wanneer iemand verbonden is met jouw VPN-server ook daadwerkelijk via Remote Desktop met je VPS kan verbinden.
Daarmee zijn we aan het eind gekomen van dit artikel over het opzetten van een remote werkplek-omgeving.