Het kan voorkomen dat jouw .COM, .NET of andere generieke Top Level Domain (gTLD) of .SE/.NU domein ineens niet meer bereikbaar is, zonder dat je een aanpassing aan je domeinnaam of website hebt uitgevoerd.
In de meeste gevallen is het e-mailadres in de houdergegevens van je domeinnaam dan niet op tijd geverifieerd, waardoor het domein de status clientHold krijgt. In dit artikel vertellen we je meer over deze e-mailverificatie, waarom je domeinnaam hierdoor tijdelijk niet bereikbaar kan zijn en hoe je dit oplost.
Gebruik je een country code TLD (zoals .NL, .BE en .DE) en is deze niet bereikbaar? Dan is de e-mailverificatie niet van toepassing en heeft de onbereikbaarheid van je domeinnaam een andere oorzaak. Neem in dat geval contact op met onze supportafdeling, zij zullen hier dan samen met je naar kijken.
E-mailverificatie van gTLD, .SE, en .NU domeinen
Voor generieke Top Level Domains (gTLD), .SE, en .NU domeinen is het vereist dat het e-mailadres in de bijbehorende houdergegevens geverifieerd wordt. De term gTLD omvat alle domeinnamen die niet op een landcode (zoals .NL, .BE en .DE) eindigen. De houdergegevens zijn onderdeel van de WHOIS-informatie en bevatten de contactgegevens van de eigenaar van een domeinnaam.
Deze e-mailverificatie is in het leven geroepen door de overkoepelende domeininstantie ICANN. Dit is gedaan om de echtheid van e-mailadressen vast te stellen en zo het aantal gebruikte malafide e-mailadressen te verminderen.
De e-mailverificatie hoeft slechts één keer per e-mailadres te worden uitgevoerd en start op het moment dat je het e-mailadres voor het eerst in de houdergegevens van een domeinnaam gebruikt. De e-mailverificatie kan dus starten op het moment dat je je domeinnaam registreert, maar ook nadat je het e-mailadres in de houdergegevens van een bestaand domein wijzigt.
Het is belangrijk dat het e-mailadres in de houdergegevens binnen 14 dagen na de start van de e-mailverificatie wordt geverifieerd. Als dit niet gebeurt, worden alle gTLD-domeinnamen die dit e-mailadres in de houdergegevens gebruiken tijdelijk geschorst.
We zullen nu uitleggen hoe je ziet of e-mailverificatie voor jouw domeinnaam nodig is.
E-mailverificatie herkennen
Waarschijnlijk lees je dit artikel omdat jouw gTLD, .NU, of .SE plotseling niet meer bereikbaar is. In plaats van je website zie je nu opeens een foutmelding dat het IP-adres van de server niet gevonden kon worden. Het is ook mogelijk dat je een pagina te zien krijgt met de melding dat het domein tijdelijk is geschorst (suspended).
Dit houdt in dat je niet op tijd hebt gereageerd op het verzoek tot e-mailverificatie. Als e-mailverificatie voor een domeinnaam bij TransIP is gestart, ontvang je hiervoor een e-mail van het e-mailadres support@transip.nl of noreply@transip.nl met het onderwerp 'E-mail verificatie'. (Mocht je de Whitelabel-dienst hebben, dan zal er een ander e-mail adres gebruikt worden, namelijk: support@www.ns0.nl.)
Deze e-mail wordt een aatal keer verstuurd: Één keer bij de aanvang van de verificatie en elke paar dagen krijg je de mail nogmaals als herinnering. Als je de link in één van deze e-mails aanklikt, wordt de verificatie voor je e-mailadres direct voltooid.
In je controlepaneel zie je ook een melding wanneer e-mailverificatie voor jouw domein nodig is. Ga binnen het controlepaneel naar 'Domein' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken).
Zie je hier de onderstaande melding terug? Zoek dan de verificatiemail terug in het genoemde e-mailadres en klik op de link die er in staat. Zoals vermeld wordt deze verstuurd vanuit support@transip.nl of noreply@transip.nl met het onderwerp 'E-mail verificatie' (Mocht je de Whitelabel-dienst hebben, dan wordt de e-mail verstuurd vanuit support@www.ns0.nl met hetzelfde onderwerp).
Mocht je de e-mail niet meer kunnen vinden, neem dan contact op met onze supportafdeling. Zij kunnen de verificatiemail in de meeste gevallen opnieuw naar het e-mailadres sturen. Als het genoemde e-mailadres niet meer bestaat of bereikbaar is, pas dan het e-mailadres in de houdergegevens van het domein aan.
Let op: Het wijzigen van de houdergegevens van een gTLD zorgt er ook voor dat het domein in de 60 dagen hierna niet verhuisd kan worden. Het oude e-mailadres van de houder wordt hier ook per e-mail van op de hoogte gesteld. Deze e-mail is verstuurd vanaf noreply@emailverification.info of noreply@transip.nl.
Deze beperking van 60 dagen is eveneens door ICANN in het leven geroepen.
Je kan de houdergegevens aanpassen door je domeinnaam in 'Domein & Hosting' te selecteren (niet aanvinken) en naast 'Jouw webadresgegevens' op het tandwiel te klikken.
Pas hier onder 'Houdergegevens' het e-mailadres aan en klik vervolgens op 'Opslaan'. De verificatiemail wordt vervolgens direct opnieuw gestuurd naar het geüpdatete e-mailadres zodra de houderwijziging is voltooid.
Wanneer je een e-mailadres invult dat al eerder is geverifieerd, hoeft deze niet nog eens geverifieerd te worden. Je domeinnaam wordt hierna vrijwel direct weer bereikbaar.
Gebruik daarnaast geen e-mailadres dat eindigt op een domeinnaam dat door uitblijven van e-mailverificatie geschorst is. Dit e-mailadres is namelijk net als de website niet bereikbaar.
Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.