Winkelwagen

/ .nl-domeinnaam

Jouw .nl voor slechts € 0,49.

Domeinnaam checken
E-mail

/ Security

/ Hostingpakket keuzehulp

Weet je niet zeker welk hostingpakket de beste
keus is voor jouw website? Met onze keuzehulp
kom je er wel uit.

Direct naar de keuzehulp

/ OpenStack

/ Probeer Public Cloud uit

Gratis 1 maand aan de slag met Public Cloud?

Vraag proefperiode aan

/ TransIP Blog

Website templates kiezen voor jouw website

Lees de blogpost
Knowledge Base

    Sorry, we konden geen resultaten vinden voor jouw zoekopdracht.

    Acronis Secure Backup extensie voor Plesk

    Acronis Secure Backup geeft je een krachtige toolset om eenvoudige back-ups te maken van je VPS, computer, telefoon, maar ook: je Plesk-server

    Plesk heeft hiervoor een Acronis-extensie die je eenvoudig kunt gebruiken met je Acronis-pakket bij TransIP. Zo kun je een back-up maken en herstellen van je gehele Plesk-server, maar ook van losse Plesk-componenten, namelijk accounts, domeinen, mailadressen, databases of bestanden. Daarnaast komt de Plesk Acronis-extensie met de volgende features:

    • Flexibele back-up schedules en on-demand back-ups
    • Incrementele back-ups besparen schijfruimte en tijd voor het maken van back-ups
    • Self-service recovery stellen gebruikers in staat zelf data te herstellen vanuit de Plesk-webinterface

    In deze handleiding laten we zien hoe je gebruik maakt van de Acronis back-up extensie om back-ups te maken en herstellen van je Plesk-server. 

    • Om de stappen in deze handleiding te volgen heb je een Acronis-account nodig en een Plesk-server.
       
    • Op zoek naar de kleinste details? Op deze pagina vind je Acronis' eigen handleiding over de Acronis Plesk-extensie. 
       
    • Acronis maakt zeer efficiente back-ups. Op onze testserver namen drie incrementele back-ups nog geen 3GB in beslag. 
     

     

    Vereisten

     

    Om de Acronis extensie voor Plesk te kunnen gebruiken, heb je nodig:

    • Een Acronis account.
       
    • Een up-to-date Plesk-server: Controleer via ‘Tools & Settings’ > ‘System Updates’ of er updates beschikbaar zijn (deze worden normaal gesproken automatisch geïnstalleerd door Plesk).
       
    • Een up-to-date kernel. De kernel kan automatisch geüpdated worden via de Kernelcare extensie, of met het volgende commando (via command-line):

      Ubuntu/Debian:

      sudo apt -y update && sudo apt -y upgrade

      AlmaLinux/Rocky Linux/CentOS Stream:

      dnf -y update


      Reboot je server na het updaten van de kernel via command-line.
       

    Eventuele verdere vereiste software wordt automatisch geïnstalleerd als onderdeel van het installatieproces van de Acronis-agent.


     

    De Acronis-extensie installeren en activeren in Plesk

     

    Stap 1

    Log in op Plesk als administrator, klik in het linkermenu op ‘Extensions’ en zoek op ‘Acronis Backup’.

    Plesk extensies zoeken op Acronis Backup

     

    Stap 2

    Klik in de nieuw geopende pagina op ‘Get It Free’. Je hoeft hier niet nogmaals een betaalde licentie af te nemen: in stap 4 koppel je namelijk je bestaande Acronis-account.

    Plesk Acronis extensie get it free

    De installatie van de Acronis-extensie wordt nu gestart en duurt minder dan een minuut.

    Plesk Acronis Backup installatie bevestiging

     

    Stap 3

    Na de installatie zijn onder de naam Acronis Backup nu enkele nieuwe knoppen verschenen. Klik op ‘Open’.

    Plesk Acronis Backup openen

     

    Stap 4

    Wanneer je voor het eerst de Acronis-extensie opent, krijg je enkele van de handige features te zien en de optie om Acronis Backup for Plesk te kopen, uit te proberen, of in te loggen met een bestaand Acronis-account.

    We kiezen hier voor de laatste optie: klik op ‘I have an Acronis account’.

    Plesk Acronis Backup configuratie

     

    Stap 5

    De Service URL wordt automatisch ingevuld en hoef je niet aan te passen. Geef de naam van je Acronis-account en het bijbehorende wachtwoord op, neem de EULA en Privacy Statement door en accepteer beide. Klik tot slot op ‘sign in and enable’ om je Acronis account te koppelen aan de Acronis-extensie voor Plesk.

    Plesk Acronis Backup sign in

    Weet je de naam van je Acronis-account niet meer? Log in op het TransIP-controlepaneel, klik op ‘VPS bèta’, selecteer een VPS. Rechts onder ‘Secure Backup’ vind je de naam van je Acronis-account onder ‘Tenant’.

    TransIP controlepaneel Acronis gebruikersnaam

     

    Stap 6

    Klik op ‘enable’ om Acronis voor Plesk in te schakelen. Je bent vrij in de keuze om encryptie in te schakelen of niet. Vanuit een veiligheidsoogpunt raden we echter aan dit wel te doen.

    Plesk Acronis Backup back-ups inschakelen

    Wanneer je Acronis inschakelt wordt er een back-up agent geïnstalleerd (duurt een paar minuten). Dit voelt misschien wat verwarrend omdat je ook al een extensie hebt ingeschakeld. De extensie zelf is verantwoordelijk voor de  administratieve kant. De back-up agent is verantwoordelijk voor het daadwerkelijk maken van back-ups.

    Plesk Acronis Backup agent installatie

    Hiermee is de installatie van de Acronis Plesk-extentie afgerond. Voor Linux 


     

    Back-ups maken

     

    Stap 1

    Na de installatie kom je in het Acronis Backup Dashboard terecht. Er is automatisch een ‘protection plan’ aangemaakt met een planning om de eerstvolgende nacht een back-up te maken. Een protection plan bepaalt simpelweg wanneer en waarvan back-ups worden gemaakt. 

    Om handmatig een back-up te maken hoef je op deze pagina enkel op ‘Run now’ te klikken. 

    Wil je de automatische back-up schedule aanpassen? Klik dan op ‘Go to backup console’ en ga verder met stap 2.

    Plesk Acronis Backup Dashboard go to backup console

     

    Stap 2

    Je komt nu automatisch in het overzicht van de Cyber Protect Console van Acronis terecht (meer informatie daarover vind je in onze Acronis Getting Started-handleiding). Ben je daar niet recent op ingelogd? Log dan eerst in met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord die je in de vorige paragraaf hebt gebruikt.

    Acronis sign in

    Ga nu verder met onze ‘Een Acronis protection plan aanpassen’-handleiding. De stappen voor het aanpassen van een protection plan zijn hetzelfde, ongeacht waar je Acronis gebruikt, bijvoorbeeld in Plesk, je computer, of smartphone.


     

    Back-ups terugplaatsen als administrator

     

    Voor het terugplaatsen van back-ups binnen Acronis zijn er twee opties: de back-up terugplaatsen vanuit Plesk of via de Acronis-webinterface. Om een back-up terug te plaatsen vanuit Plesk, doorloop je de volgende stappen:

     

    Stap 1

    Klik in Plesk in het linkermenu op ‘Acronis Backup’ > ‘Backups’ en selecteer de gewenste back-up.

    Plesk Acronis Backup overzicht van back-ups

     

    Stap 2

    Klik op hetgeen waarvan je een back-up wil herstellen. Let op dat je enkel customers, domeinen, mailadressen en databases kunt herstellen als die daadwerkelijk bestaan. Is er bijvoorbeeld nog geen database aangemaakt? Dan zie je die optie ook niet terug in het overzicht (zoals in dit voorbeeld).

    Plesk Acronis Backup selecteer een back-up

     

    Stap 3

    Vink de customers, domeinen, mailadressen of databases aan die je wil herstellen en klik op ‘Recover’. Bij de ‘Recover entire server’-optie krijg je eerst een waarschuwing te zien dat wijzigingen na de datum van de back-up verloren gaan.

    Plesk Acronis Backup een domein herstellen

    Een pop-up-venster verschijnt ter bevestiging. Klik op ‘Recover’ om de back-up daadwerkelijk terug te plaatsen.

    Plesk Acronis Backup herstelbevestiging

     

    Back-ups terugplaatsen als gebruiker

     

    Customers van jouw Plesk-server kunnen ook zelf back-ups terugplaatsen. Hiervoor moet de optie om dit te mogen doen wel ingeschakeld zijn in het Service Plan waar de klant gebruik van maakt. Dit doe je door het Service Plan aan te passen en in het tabblad ‘Permissions’ de optie ‘Acronis Backup’ in te schakelen.

     

    Stap 1

    Log in met je Plesk-gebruikersaccount. Je komt automatisch in het ‘Websites & Domains’ overzicht. Klik onder ‘Security’ op ‘Acronis Backup’.

    Plesk websites and domains acronis backup

     

    Stap 2

    Selecteer een back-up om te herstellen. 

    Plesk Acronis Backup selecteer een back-up

     

    Stap 3

    Klik op hetgeen waarvan je een back-up wil herstellen. Met een customer-account zijn hooguit de opties domeinen, mailadressen en databases te zien. Is er bijvoorbeeld nog geen database aangemaakt? Dan zie je die optie ook niet terug in het overzicht.

    Tip: je kunt hier ook je gehele Plesk-account downloaden door op ‘Export the account’ te klikken.

    Plesk Acronis Backup selecteer domeinen of bestanden

     

    Stap 4

    Vink de domeinen, mailadressen of databases aan die je wil herstellen en klik op ‘Recover’. 

    Plesk Acronis Backup een domein herstellen

    Een pop-up-venster verschijnt ter bevestiging. Klik op ‘Recover’ om de back-up daadwerkelijk terug te plaatsen.

    Plesk Acronis Backup herstelbevestiging

     

    Hiermee zijn we aan het eind gekomen van onze handleiding over de installatie en het gebruik van de Acronis Backup extensie in Plesk.

     

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op