Wanneer je gebruikt maakt van een E-mail Only of Webhostingpakket kun je bij ons een e-mailadres aanmaken. Je e-mailadres kun je vervolgens via de Webmail gebruiken of instellen in een ander e-mail programma.
Binnen de Webmail kun je eenvoudig regels instellen die gelden voor alle inkomende e-mails. Hiermee kun je ontvangen e-mails automatisch verwerken of sorteren naar de juiste map, zoals bijvoorbeeld spamberichten direct in de 'Spam' map laten plaatsen.
Om filters in te stellen voor binnenkomende e-mails klik je in de webmail op 'Instellingen' -> 'Filters'. Klik vervolgens onderaan de kolom 'Filters' op het '+' icoontje.
De filters gelden enkel voor mails die binnenkomen na het instellen van een filter. Het is niet mogelijk om berichten te filteren die al zijn ontvangen.
Stel in welke berichten worden gefilterd
Als eerst stel je in aan welke voorwaarden moet worden voldaan zodat een bericht gefilterd wordt. Dit doe je onder 'Voor binnenkomende e-mail:'. Gebaseerd op welke optie je selecteert krijg je extra opties om te specificeren of bepaalde woorden, e-mailadressen, datums etc. gefilterd worden.
Met het '+' icoontje aan de rechter kant kun je extra regels toevoegen. Let er dan op dat je 'die voldoet aan alle volgende regels' aanvinkt wanneer jouw filter rekening moet houden met alle toegevoegde regels.
Je kunt op deze manier bijvoorbeeld een uitzondering instellen zoals: 'Afzender' -> 'is niet gelijk aan'. Vul vervolgens een e-mailadres in waarvoor je de regel niet wil laten gelden.
Stel in welke actie wordt uitgevoerd
Zodra je de juiste regels hebt ingesteld bepaal je onder '...voer de volgende acties uit' wat er met het gefilterde bericht moet gebeuren. In het onderstaande overzicht vind je een korte uitleg per optie:
Verplaats bericht naar
Kies een bestaande map uit om het bericht naartoe te verplaatsen.
Kopieer bericht naar
Een kopie wordt gemaakt van de mail. Deze wordt vervolgens zowel in je Postvak In als in de opgegeven map bewaard.
Bericht doorsturen naar
Geef een e-mailadres op waar je de e-mail naartoe wil doorsturen. Je kunt maximaal naar 4 e-mailadressen doorsturen.
Verstuur een kopie naar
Een kopie van de e-mail wordt verstuurd naar de opgegeven ontvanger.
Met bericht negeren
Het bericht zal worden genegeerd. Je kunt hierbij een bericht instellen die de verzender van de e-mail zal ontvangen.
Beantwoord met bericht
Stuur automatisch een bericht terug naar de verzender. Je kunt deze optie bijvoorbeeld gebruiken om afwezigheid aan te geven. Let op dat je op deze manier geen eindtijd kunt invoeren zoals bij een 'Vakantie' bericht.
Verwijder bericht
Het gefilterde bericht zal automatisch worden verwijderd.
Stel markeringen in op bericht
Je kunt hiermee instellen welke markeringen ('Lezen', 'Beantwoord', 'Gemarkeerd', 'Verwijderd', of 'Concept') het bericht krijgt. Dit zal eventueel ingestelde markeringen op het bericht overschrijven.
Voeg markeringen toe aan bericht
Voeg de 'Lezen', 'Beantwoord', 'Gemarkeerd', 'Verwijderd', of 'Concept' markeringen toe aan het bericht. Het verschil met bovenstaande regel is dat deze geen reeds ingestelde markeringen op het bericht zal verwijderen.
Verwijder markeringen van bericht
Geef aan welke markeringen je wil verwijderen van het bericht.
Variabele instellen
Geef je variabele een naam in het eerste veld. Vervolgens kun je een opgegeven 'Waarde' in het bericht aanpassen met de opties onder 'Waarde wijzigen'. Meer informatie over het instellen van variabelen vind je hier.
Stuur melding
Hiermee kun je een notificatie versturen naar een opgegeven e-mailadres wanneer een gefilterd bericht aankomt. Dit kan van pas komen wanneer je meerdere mailboxen gebruikt en bepaalde berichten niet mag missen.
Bewaar bericht in Postvak IN
Hiermee kun je het bericht naar het Postvak IN verplaatsen. Deze kun je gebruiken wanneer een andere regel het bericht naar een andere map had kunnen verplaatsen.
Stop met regels uitvoeren
Wanneer het bericht aan de gedefinieerde regel(s) voldoet, stop met het volgen van regels.
Filters instellen op basis van een ontvangen bericht
Een gemakkelijke manier om filters aan te maken is om deze op te stellen op basis van een ontvangen e-mail. Selecteer hiervoor een ontvangen e-mail en klik vervolgens op '... Meer' -> 'Filter aanmaken'.
Enkele filterregels staan nu automatisch ingesteld. Je kunt deze aanpassen, verwijderen, of extra regels toevoegen voordat je de filter opslaat.