Een domeinnaam kiezen klinkt eenvoudig, maar is tegenwoordig al lang niet meer zo simpel. De kans is groot dat jouw gewenste domeinnaam al is vastgelegd door iemand anders. Het kiezen van een domeinnaam is enorm belangrijk want je domeinnaam is hoe bezoekers je bedrijf op het internet vinden, onthouden en delen.
Wat komt er allemaal kijken bij het kiezen van een domeinnaam en hoe weet je zeker dat deze niet al bezet is?
Domeinnaam bedenken
Bij het bedenken van een domeinnaam is het belangrijk om op het volgende te letten:
- Is de domeinnaam relevant aan je business
- Is de domeinnaam makkelijk te schrijven
- Wil je zoekwoorden verwerken in je domeinnaam
- Is de domeinnaam goed te onthouden
- Is de domeinnaam over 5 jaar nog steeds passend
- Welke domeinextensie is gewenst
- Voorkom speciale tekens en cijfers
1. Relevante domeinnaam met je bedrijfsnaam
De kans is groot dat wanneer je een domeinnaam kiest met je bedrijfsnaam erin, deze nog niet bezet is. Bovendien is het voor potentiële klanten makkelijk om te onthouden en draagt het bij aan de branding van je bedrijf.
Voor de lange termijn is het goed om een ‘brandable’ domeinnaam te kiezen. Soms valt een domeinnaam verzinnen direct samen met het kiezen van een pakkende bedrijfsnaam. Een bedrijfsnaam verzinnen kan bijvoorbeeld makkelijk via een bedrijfsnaam generator.
2. Makkelijk in te toetsen domeinnaam
Zeker wanneer je nog niet zo bekend bent, is het niet handig om een domeinnaam te hebben die moeilijk is om uit te schrijven. Het laatste wat je wilt is dat potentiële klanten je website moeilijk kunnen vinden omdat ze niet goed weten hoe ze je domeinnaam moeten spellen.
Moet je dus vaak uitleggen hoe je je domeinnaam spelt, dan doe je er goed aan om een andere te kiezen. We zien dit bijvoorbeeld vaak fout gaan met domeinnamen met een cijfer erin. Bijvoorbeeld: seo4jou.nl ipv seovoorjou.nl. Je zult waarschijnlijk telkens moeten uitleggen dat je het met het cijfer 4 schrijft, i.p.v. gewoon als het woord ‘voor’.
3. Zoekwoorden in je domeinnaam
Een zoekwoord verwerken in je domeinnaam heeft twee voordelen. De eerste is dat het vaak direct duidelijk is op welke website iemand terecht komt. Surf je naar fietsenwinkel.nl, dan weet je dat de kans groot is dat je op een website komt waar ze fietsen verkopen.
Een ander groot voordeel van een zoekwoord in je domeinnaam is het mogelijke potentiële effect op je SEO. Een zoekwoord in je domeinnaam heeft nog altijd een positief effect op je rankings in Google.
4. Goed te onthouden domeinnaam
Bij goede branding hoort ook zeker een goed te onthouden domeinnaam. Domeinnamen met je bedrijfsnaam, korte domeinnamen, of domeinnamen die rijmen zijn over het algemeen goed te onthouden. Denk aan:
- Fietsbel.nl
- jansendakkapellen.nl
- NOS.nl
Extra tip: probeer niet te afwijkend te zijn met je domeinnaam extensie. Kies waar het even kan voor gangbare extensies zoals .nl, .com, .io, etc.
5. Domeinnaam toekomstproof
Denk goed na of je domeinnaam over een aantal jaar nog steeds relevant is voor jouw business/bedrijf. Heb je bijvoorbeeld een webshop in barbecues, dan kan het zinvol zijn om een domeinnaam met hierin barbecues te kiezen. Breid je echter je aanbod uit naar andere tuinartikelen, dan kan de domeinnaam met barbecue al snel niet meer de lading dekken. Het gevolg is dat je veel tijd en geld kwijt bent om alles om te zetten naar een nieuwe domeinnaam.
6. Domeinnaam extensie
We benoemden het net al even, maar het kiezen van een passende extensie is geen overbodige luxe. Vanzelfsprekend kiezen de meeste mensen voor een .nl extensie. Dit is in Nederland de meest gebruikte extensie en dus erg herkenbaar.
Heb je internationale ambities dan kan het zinvol zijn om een .com extensie te kiezen. Tegenwoordig zie je ook veel tech start-ups die bijvoorbeeld gebruik maken van .io.
7. Voorkom speciale tekens en cijfers
Soms ontkom je er niet aan, maar als het even kan doe je er goed aan om geen cijfers, koppeltekens of andere tekens in je domeinnaam te verwerken. Dit zorgt alleen maar voor onduidelijkheid en maakt het dus voor mensen lastiger om direct naar je website te surfen. Als stelregel kun je aanhouden dat het het beste werkt als je alleen letters in je domeinnaam gebruikt.
Domeinnaam claimen
Niet altijd is het mogelijk om een domeinnaam zomaar vast te leggen. Op sommige woorden of domeinnamen zit een handelsnamenrecht of merkenrecht.
Het kan ook zijn dat iemand anders juist inbreuk pleegt op een handelsnamenrecht of merkenrecht van jou. Dan kun je een overdracht eisen. Maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Het kan maar zo zijn dat deze persoon de domeinnaam al heel lang in bezit heeft en oude rechten heeft verworven.
Het gebeurt zomaar dat er meerdere bakkers Hendriksen zijn en de domeinnaam bakkerijhendriksen al door iemand bezet is. Dat jij ook een bakkerij hebt met de naam Hendriksen wil niet zeggen dat je deze dus zomaar kunt claimen.
Voor websites met een gereistreerd merknaam is dit vaak wat duidelijker. Heb jij een eigen merk vastgelegd en gaat later iemand anders een domeinnaam registreren met jouw merknaam in de domeinnaam, dan kun je deze domeinnaam claimen. Een domeinnaam claimen doe je dan via de rechter of via arbitrage.
Domeinnaam vastleggen
Als je een passende domeinnaam hebt gevonden moet je nog twee stappen nemen voordat je eigenaar bent van je nieuwe domeinnaam.
- De domeinnaam checken: is deze nog beschikbaar?
- De domeinnaam registreren
1. Domeinnaam checken
Wanneer je een passende domeinnaam hebt, hoef je nog maar één controle uit te voeren en dat is de check of de domeinnaam nog beschikbaar is. Veel domeinnamen zijn al bezet, dus soms moet je creatief zijn met je domeinnaam. Wil je weten of je domeinnaam beschikbaar is, check dan onze website.
2. Domeinnaam registreren
De laatste stap: je domeinnaam vastleggen. Via onze website leg je supereenvoudig je domeinnaam vast. Je beheert alles over jouw domeinnaam in ons overzichtelijke controlepaneel voor optimale controle. Je domeinnaam wordt ook automatisch voorzien van een Let’s Encrypt-SSL-certificaat en beveiligd met onze DNS-techniek.