De 25 beste WooCommerce Plugins

Verbeter jouw WooCommerce webshop met deze e-commerce plugins

WooCommerce is het populairste e-commerce platform voor webshops. Met een wereldwijd marktaandeel van 39% laat het nummer twee, Squarespace Online Stores (14,95%), ver achter zich. Dat is niet vreemd. WooCommerce is een gratis en gebruiksvriendelijke plugin voor het populaire WordPress CMS. Daar komt bij dat je het kunt uitbreiden met eigen plugins. Maar welke e-commerce plugins mag je niet missen als je jouw WordPress webshop wilt verbeteren?

Wat zijn WooCommerce plugins?

WooCommerce is een plugin voor WordPress. Het voegt alle basisfunctionaliteit toe die nodig is om voorraad bij te houden en producten aan te bieden die klanten vervolgens in een digitale winkelwagen kunnen leggen. Plugins maken het eenvoudig om extra functionaliteit toe te voegen; bijvoorbeeld de kassa van een betaaldienst. Bedrijven als Adyen, Mollie en Buckaroo zorgen dat jouw klanten veilig kunnen betalen. Zij bieden eigen WooCommerce plugins die je in jouw winkel kunt gebruiken.

Welke WooCommerce plugins zijn belangrijk?

Als je aan de slag gaat met WooCommerce, merk je al snel dat er belangrijke functies ontbreken. Welke dat zijn hangt af van wat jouw webshop verkoopt. Als je abonnementen aan wilt bieden, heb je mogelijk een andere betaal-plugin nodig dan wanneer je vooruit wilt laten betalen. Met WooCommerce kun je tegen een vast tarief verzenden. Wil je direct bij de pakketdienst een prijs opvragen, of zoek je een manier om op basis van gewicht, afmetingen of andere voorwaarden verzendkosten te berekenen, dan biedt een plugin uitkomst. Marketing, relatiebeheer, analyses, je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een plugin voor.

Wat is het verschil tussen WooCommerce plugins en WooCommerce extensions?

Formeel voegt een plugin functionaliteit toe aan een toepassing terwijl een extension de functionaliteit van een plugin uitbreidt. WooCommerce is een WordPress plugin; het breidt de functionaliteit van het CMS uit. Uitbreidingen op WooCommerce zijn formeel gezien extensions. WordPress maakt dat onderscheid niet echt en biedt extensions voor WooCommerce aan binnen de beheermodule voor WordPress plugins. Vandaar dat de termen WooCommerce plugins en WooCommerce extensions door elkaar gebruikt worden.

Is het mogelijk om te veel WooCommerce plugins te hebben?

Met alle keuze die je hebt in plugins, zeker als het gaat om gratis instapversies, is het verleidelijk om veel en verschillende varianten op jouw webwinkel te activeren. Dat is niet verstandig. Iedere plugin voegt wat extra code toe aan jouw omgeving. Dat heeft invloed op de laadtijden van pagina’s en kan daardoor je zoekresultaten en responstijden negatief beïnvloeden. Daarnaast kunnen plugins elkaar hinderen waardoor je site onstabiel wordt. Probeer daarom maat te houden en gebruik niet meer plugins dan je strikt nodig hebt.

Wat zijn de beste WooCommerce plugins van dit moment?

Wat de beste WooCommerce plugins zijn, hangt helemaal af van jouw specifieke webwinkel. Mis je specifieke functionaliteit? Wij hebben de beste plugins voor WooCommerce onderverdeeld naar functie binnen de webshop. Het thema (of de website builder plugin) speelt ook een rol bij de selectie van plugins.



WooCommerce plugins die checkout en betalen vereenvoudigen



Mollie Payments for WooCommerce


We hebben al aangestipt dat de betaalmethodes die WooCommerce standaard biedt, voor de meeste webwinkels niet voldoen. Mollie Payments is de plugin van betaaldienst Mollie. Als jouw bedrijf met deze dienstverlener samenwerkt, zorgt deze plugin dat mensen kunnen betalen met onder meer iDEAL, Bancontact, credit cards en allerlei andere betaalmethoden. De plugin neemt automatisch de vormgeving van jouw website aan en zorgt zelf voor lokalisatie. Jij geeft aan in welke volgorde de betaalmogelijkheden bij checkout staan en houdt in een eigen dashboard alle transactiegegevens bij.

Cartflows


Met een doordachte sales funnel kun je bezoekers van je winkel veranderen in betalende klanten. Met Cartflows richt je jouw webwinkel zo in, dat mensen eerder tot een aankoop (of een extra aankoop) overgaan. Bied op het juiste moment een extra product aan, ontdek met welke productomschrijvingen of verkoopteksten je meer mensen bereikt en optimaliseer je checkout pagina. Met Cartflows maak je het voor je klanten eenvoudiger om producten te vinden én af te rekenen.

Checkout Manager for WooCommerce


Als een fysieke winkel eruit zag zoals de gemiddelde webwinkel, dan zou je door de halfvol achtergelaten winkelwagens niet meer bij de kassa kunnen komen. Klanten van een webshop hebben gelukkig geen last van achtergelaten digitale winkelwagens. Als eigenaar van de winkel heb je dat wel; of zou je dat op zijn minst moeten hebben. Iedere achtergelaten winkelwagen staat voor één gemiste verkoopkans. Met Checkout Manager for WooCommerce kun je hier iets aan doen. Met deze plugin kun je jouw checkout pagina aanpassen door er velden aan toe te voegen of juist weg te laten. Je past teksten aan en kunt zelfs de hele winkelwagen vervangen door een checkout op maat.

WooCommerce Menu Cart Pro


Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. De WooCommerce Menu Cart Pro plugin is daar een voorbeeld van. Hiermee toon je een winkelmand op de navigatiebalk van je website. Klanten zien hoeveel ze in hun mandje hebben en wat dat ze gaat kosten. Je kunt met deze ogenschijnlijk kleine, maar uitgebreide plugin zelf allerlei opties toevoegen (of weglaten). Kies uit verschillende pictogrammen voor de winkelwagen, verander de vormgeving met de ingebouwde opties van de plugin of gebruik je eigen css om alles beter bij je winkel aan te laten sluiten.

WooCommerce Multilingual and Multicurrency with WPML


Heb jij een grensoverschrijdende webshop, dan kun je met WooCommerce Multilingual and Multicurrency je winkel aan je klanten aanpassen. Met de gratis versie van deze plugin kun je verschillende valuta aan je producten koppelen. De plugin past de munteenheid aan de locatie van de klant aan. Je kunt zelf een wisselkoers invoeren of gebruik maken van een online dienst om de juiste prijs te berekenen. Met de volledige (betaalde) versie, kun je de taal van je winkel ook aanpassen aan die van jouw klant.

WooCommerce plugins voor een klantvriendelijke webshop



360 Product Viewer for WooCommerce


Met de 360 Product Viewer geef je jouw klanten de kans om producten van alle kanten te bekijken. Met deze plugin beheer je jouw 360 graden productfoto’s en zorg je dat de afbeeldingen perfect in het thema van je webwinkel passen. Door rondom te kunnen kijken, hebben klanten thuis de kans om beter te zien of een product bij hun wensen aansluit. Daarmee verlaag je de kans dat producten retour gestuurd worden. Dat is niet alleen plezierig voor jou, maar ook voor jouw klanten. Ze kunnen zich veel beter in de producten verdiepen en lopen minder risico op teleurstelling achteraf.

YITH WooCommerce Compare


Laat je klanten de eigenschappen van verschillende producten eenvoudig onderling vergelijken. Met YITH WooCommerce Compare stel je in welke eigenschappen vergeleken kunnen worden. Standaard staan velden zoals beschikbaarheid, de productafbeelding en productnaam aan, naar wens kun je die uitzetten. Natuurlijk kun je zelf ook andere velden toevoegen. Met een druk op de knop in jouw webwinkel krijgen klanten een pop-up die de producteigenschappen naast elkaar toont.

WooCommerce Wishlist


Met deze plugin kunnen klanten verlanglijsten maken en die eventueel delen met anderen. Dat is niet alleen praktisch om in de (nabije) toekomst iets te verkopen, het levert je ook een schat aan informatie op voor marketingdoeleinden. Deze plugin kan meer. Klanten kunnen vragen om een bericht als uitverkochte producten weer op voorraad zijn, ze kunnen hun winkelwagen bewaren en jij krijgt uitgebreide mogelijkheden mailings te versturen op basis van interesse en winkelgedrag.

LiveChat – WooCommerce Chat Plugin


Laat je klanten via chat direct vragen stellen over de producten of diensten in jouw winkel. LiveChat is niet gratis, maar biedt wel een serieuze waslijst aan mogelijkheden. Je kunt klanten proactief aanspreken via een chatvenster dat automatisch op de pagina verschijnt. Dit is bijvoorbeeld in te zetten om klanten die lang bij de checkout pagina blijven hangen hulp te bieden. De plugin is te intergreren met platforms zoals Mailchimp, HubSpot en Zendesk om de klantenservice volledig te stroomlijnen.

YITH WooCommerce Quick View


Hoe makkelijker je het voor je klanten maakt om producten te zien en in de winkelwagen te stoppen, hoe sneller ze geneigd zijn om bij je te winkelen. Met de YITH WooCommerce Quick View plugin voeg je knoppen toe aan je productoverzichten. Bezoekers kunnen hiermee snel een afbeelding van een product vergroten zonder het overzicht te verlaten. Naast een vergroting kun je ook een korte productomschrijving toevoegen.

WooCommerce plugins om bestellingen te verwerken en te verzenden



ParcelPanel


Geef jouw klanten snel en duidelijk antwoord op de vraag waar hun pakketje blijft met ParcelPanel. Deze plugin kan track&trace informatie ophalen van meer dan duizend koeriersdiensten. Koppel trackingnummers automatisch aan bestellingen en hou je klanten op de hoogte van de status van hun pakket. Werkt jouw webwinkel via dropshipping, dan kun je met deze plugin ook die orders volgen. Alle informatie over verzendstatus komt samen in één beheerinterface waardoor je makkelijker overzicht houdt op dit zeer belangrijke proces.

PDF invoices and Packing slips for WooCommerce


WooCommerce kan zonder plugin geen facturen opstellen. Met PDF invoices and Packing slips los je deze tekortkoming op. Iedere bestelling wordt automatisch opgevolgd met een e-mail waaraan een factuur op PDF of UBL formaat als bijlage is toegevoegd. Je kunt de vormgeving van de factuur zelf aanpassen en gelijktrekken met de huisstijl van jouw webwinkel. Klanten kunnen de factuur ook downloaden vanaf hun account bij jouw webwinkel. Wil je meer, dan kun je met de premiumversie van deze plugin onder meer proforma facturen en creditnota’s versturen.

Flexible Shipping


Flexible Shipping kan de verzendkosten van een pakket berekenen op basis van gewicht of inhoud. Met deze plugin kun je de verzendkosten afstemmen op het soort product dat je gaat versturen. Past een product door de brievenbus? Dan kunnen jouw klanten profiteren van de lagere kosten van een brievenbuspakketje. Gaan er meer producten in hetzelfde winkelmandje, dan laat je die optie weer weg. Je kunt verzendmethoden weglaten voor producten die speciaal vervoer nodig hebben of die alleen af te halen zijn. De betaalde versie biedt uitgebreidere opties. Je kunt hiermee bijvoorbeeld de lengte, hoogte en breedtemaat van pakketten exact berekenen en meenemen in je verzendaanbod.

Sendcloud


Door dienstverlener Sendcloud in te schakelen, besteed je het volledige verzendproces van je webshop uit. Dit platform koppelt jouw vraag naar koeriers aan het aanbod en zorgt dat bestellingen van verzendlabels, eventuele douanedocumenten worden voorzien. Met deze plugin integreer je die dienst in jouw webshop. Jouw klanten kunnen uit een door jou gefilterde lijst van koeriersdiensten kiezen of krijgen eventueel een aanbod op basis van hun adres. Informatie na checkout zoals track&trace gegevens komen in een scherm dat aansluit bij de vormgeving van je winkel.

WooCommerce Multivendor Marketplace


Ben je van plan de concurrentie met Bol, Amazon, Marktplaats of eBay aan te gaan? Dan is de WooCommerce Multivendor Marketplace plugin een goede eerste stap. Je kunt de commissies voor, en betalingen aan, verkopers op jouw platform beheren. Wil je klanten keuze bieden uit verschillende verkopers voor hetzelfde product, dan wijs je met signle product multi-vendor verkopers toe. Recensies van klanten beheer je voor het hele platform, verkopers kunnen zelf SEO aan hun winkels toevoegen en klanten kunnen op basis van afstand winkels binnen jouw platform zoeken. Deze – en nog veel meer opties – krijg je door deze ene plugin op WooCommerce te activeren.

WooCommerce plugins om je producten te beheren



Product Import Export for WooCommerce


Met deze plugin kun je alle productgegevens in je database naar CSV exporteren. Andersom kun je de inhoud van een CSV-bestand naar je productdatabase importeren. CSV (Comma Separated Values) is een format dat doet denken aan Excel. Let wel op, Excel voegt eigen code toe aan CSV en is daarom niet handig om CSV-bestanden te bewerken die je later wilt importeren. Met een CSV Editor kun je snel aanpassingen maken die voor hele kolommen productdata gelden, bijvoorbeeld als je een specifieke categorie van naam wilt veranderen voor alle producten die daaronder vallen. Product Import Export is handig voor bulkbewerkingen en vereenvoudigt verhuizing van productgegevens naar een andere omgeving.

Woo Product Slider


Wil je meer producten laten zien dan er ruimte is op een gemiddeld scherm? Gebruik dan de Woo Product Slider om slideshows van je productpresentaties te maken. Je houdt je webwinkel overzichtelijk en kunt toch een ruime selectie van producten onder de aandacht brengen. Vanuit de beheermodule in de backend hou je overzicht op jouw slideshows en zie je de shortcode die nodig is om ze in pagina’s te plaatsen.

Smart Manager for WooCommerce


Met de Smart Manager kun je vanuit het WordPress Dashboard wijzigingen aanbrengen aan grote groepen producten. Deze plugin voegt een Excel-achtige tabel in je backend toe waarmee je vanuit één scherm productgegevens zoals gewicht, prijs, hoeveelheid en ga zo maar door aan kunt passen per product, of voor groepen producten. Je kunt Smart Manager ook gebruiken om bestellingen, blogbericten en andere gegevens in WordPress snel en vanuit een overzichtelijke omgeving aan te passen. De Smart Manager biedt ook een optie om de gegevens te importeren en exporteren met CSV.

WooCommerce Product Feed Manager


De Google Feed Manager maakt het eenvoudiger om producten uit je winkel op te geven aan het Google Merchant Center voor gebruik in Google Shopping. Met deze plugin kun je maximaal 100 producten in je webwinkel selecteren om bij Google aan te melden. Een ingebouwde check kijkt of de producten die je aanmeldt aan de voorwaarden van Google voldoen. Dit maakt het eenvoudig om je producten ook via Google Shopping aan te bieden. Omdat de plugin het beheer vereenvoudigt, kun je ook het aanbod op Google Shopping afstemmen op eventuele campagnes die je met je winkel voert.

Personalized Product Fields Manager Pro


Verkoop je producten die je klanten personaliseren, denk aan bekers met een logo, kleding op maat of cadeaupakketten, dan kun je met Personalized Product Fields Manager het bestelproces vereenvoudigen. Met deze plugin plaats je extra velden bij een product die klanten kunnen invullen, bijvoorbeeld ‘lengte, breedte en hoogte’ of ‘persoonlijke boodschap’. Je kunt ook extra opties zoals kleuren of afwerking opnemen in de velden die je aan producten toevoegt. Per product geef je aan welke velden getoond moeten worden.

WooCommerce plugins om meer klanten te vinden en aan je te binden



Doofinder for WooCommerce


Zorg dat je klanten snel vinden wat ze zoeken door de zoekresultaten van je winkel intern te optimaliseren. De Doofinder plugin zorgt dat het zoekvenster in je webwinkel resultaten toont terwijl de klant typt. Deze plugin heeft zelfs een algoritme om spelfouten te detecteren (en te negeren). Achter de schermen gebruikt Doofinder een door AI aangedreven zoekalgoritme om jouw webwinkel te indexeren. De plugin voorziet je ook van statistische informatie die je kunt analyseren om je webwinkel verder te optimaliseren.

YITH WooCommerce Ajax Search


Deze plugin vervangt het zoekvenster op je website door een krachtigere variant die je met shortcode op iedere praktische locatie aanbiedt. Jouw klanten hoeven alleen naar producten te zoeken, niet naar het zoekvenster. Je hebt volledige controle over de vorm en inhoud van dit venster. De uitgebreide premium-versie van YTH WooCommerce Search voegt daar zoeken in productcodes, op tags en door blogposts en pagina’s op je winkel aan toe. Daarnaast krijg je nog een waslijst aan de andere opties om een zo perfect mogelijke zoekervaring te bieden.

Omnisend


Met Omnisend kun je e-mail en SMS campagnes maken, versturen en beheren. Je stelt doelgroepen in, maakt ‘treintjes’ met e-mails en volgt of klanten door de campagne ook bij jouw webwinkel langskomen. Met een visual workflow builder kun je jouw complete marketingstrategie vertalen naar een geautomatiseerde campagne. Het Omnisend dashboard geeft visuele weergaven van de resultaten van jouw campagnes. Je kunt die data gebruiken om lopende acties bij te sturen en nieuwe acties nog scherper op je doelgroep af te stemmen. Deze zeer uitgebreide plugin biedt alle opties die je nodig hebt om de marketing van jouw webshop naar een hoger plan te tillen.

AutomateWoo


Wil je voor volledige marketing automation binnen jouw webwinkel gaan? Dan kun je niet om AutomateWoo heen. Met deze marketing-plugin kun je automatische acties instellen. Stuur bijvoorbeeld een waardebon naar klanten die een bestelling van meer dan 100 euro plaatsen. Dit systeem kan automatisch mailen naar klanten die een winkelwagen vullen, maar niet afrekenen, op basis van verlanglijsten aanbiedingen sturen of bepaalde klanten op basis van vooraf ingestelde criteria een VIP status toekennen. Met slimme marketing automation kun je zonder inspanningen je klanten meer aandacht geven en zo aan jouw webwinkel binden.

All in One SEO


Om gevonden te worden door zoekmachines is Search Engine Optimization noodzakelijk. All in One SEO helpt je om de SEO van jouw webwinkel recht te trekken. De plugin helpt je XML site maps te maken en controleert de SEO van meta titels, meta beschrijvingen en keywords. Daarnaast is aan de integratie met sociale media gedacht en kun je eenvoudig alle noodzakelijke instellingen maken om correct in Google Knowledge Graph te verschijnen. Optimaliseer de SEO van jouw productpagina’s en -categorieën en neem gelijk ook de producten voor het Google Merchant Center in de overweging mee. Deze plugin zorgt dat mensen jouw webwinkel niet kunnen missen als ze naar jouw producten op zoek zijn.

Welke WooCommerce plugins heb jij nodig?

Vraag je jezelf af hoeveel WooCommerce plugins je nodig hebt voor jouw webwinkel? Dat hangt ervan af. Breng in kaart wat je wil bereiken met je winkel en kijk welke middelen je daarvoor nodig hebt. Blijkt dat je klanten mogelijkheden missen of heb je voor ambitieuze marketingplannen gereedschappen nodig? Dan kunnen één of meerdere WooCommerce plugin uit deze lijst uitkomst bieden.

Volg je de WooCommerce onboarding-serie?

Vind hierover je volgende onboarding-gidsen.

Onboarding - Dag 3

Je eigen webshop beginnen met Managed WooCommerce

- Hoe je pagina’s en thema’s opzet en gebruikt. 
- Hoe je WooCommerce webshop registratie opzet.
- Hoe je producten toevoegt en aanpast.
- En meer!

Onboarding - Dag 5

Hoe je ervoor zorgt dat je webshop voldoet aan de GDPR/AVG.

Het is misschien niet het meest spannende onderdeel, maar wel een erg belangrijke. Als webshop verwerk je een hoop persoonsgegevens, waaronder ook gevoelige informatie rondom betalingen. Hiermee ben je al verplicht te voldoen aan de eisen van de GDPR (waar in Nederland de AVG uit voortgekomen is) rondom verwerking en opslag van die gegevens. Daarnaast is het voor je eigen gemoedsrust ook belangrijk duidelijke afspraken te maken met je klanten, zoals aangegeven in algemene voorwaarden.