Vanaf 25 mei 2018 is de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) van toepassing, ook wel bekend onder de Engelse term GDPR (General Data Protection Regulation).
Dat betekent dat dezelfde privacywetgeving in de hele Europese Unie geldt. De AVG versterkt de privacyrechten van consumenten en zorgt voor een grotere verantwoordelijkheidsplicht voor bedrijven, waaronder TransIP.
In dit artikel leggen we uit welke rechten jij als klant van TransIP hebt onder de AVG.
Recht op inzage
Het recht op inzage houdt in dat jij als klant van TransIP de persoonsgegevens mag inzien die wij verzamelen.
De persoonsgegevens die wij verzamelen bestaan uit:
- Je gebruikersnaam
- Je NAW-gegevens
- Je e-mailadres
- Je betaalgegevens
- Een overzicht van de diensten die je bij ons afneemt
- Een overzicht van de opzeggingen die zijn uitgevoerd
- Een overzicht van de diensten die middels een Handover zijn ontvangen en overgedragen
- De berichtengeschiedenis
- Een overzicht van de reacties op Knowledge Base artikelen
- Jouw Feature Requests en de reacties die je op Feature Requests hebt gegeven
- Je domeinnamen
- Je WHOIS gegevens
- De DNS records die je in je controlepaneel hebt ingevoerd voor je domeinnamen
- De Nameservers die je in je controlepaneel hebt ingesteld
- Je SSL Certificaten
- De metadata van je e-mail en e-mailforwards.
De persoonsgegevens die wij van je verzamelen hebben wij nodig om onze diensten aan je te leveren. Als je onze diensten wil afnemen, ga je ermee akkoord dat TransIP jouw gegevens verwerkt.
Een overzicht van al je persoonsgegevens kun je terugvinden in je controlepaneel. Ga hiervoor naar 'Mijn Account' om rechts boven de kop 'Al je gegevens downloaden' te vinden. Klik hier op 'Gegevens aanvragen' om een overzicht van al je gegevens bij TransIP in het JSON-format op te vragen.
Na ongeveer 15 minuten zal het overzicht op dezelfde plek klaar staan. Ververs hierna de pagina om de gegevens via de downloadknop te kunnen downloaden.
De persoonsgegevens die wij verzamelen kun je alleen in jouw controlepaneel inzien. In deze beveiligde omgeving log je in met de door jou gekozen inloggegevens. Op die manier kunnen we garanderen dat alleen jij als bevoegd persoon het overzicht van deze persoonsgegevens in kan zien.
Het is om dezelfde reden niet mogelijk om een inzageverzoek in te dienen via een e-mailbericht. Dit kan alleen via het controlepaneel.
Recht op dataportabiliteit
Het recht op dataportabiliteit geeft je het recht om te allen tijde een kopie te ontvangen van de persoonsgegevens die wij van je verzamelen. Mocht je je diensten willen verhuizen, dan kun je deze kopie naar wens met de andere provider delen.
Je kunt de kopie van je persoonsgegevens in het formaat .JSON opvragen in je controlepaneel. Het tijdstip van het aanmaken van de kopie en jouw gebruikersnaam worden vermeld in de bestandsnaam die wordt gedownload.
Een overzicht van de persoonsgegevens die in de kopie vermeld worden en de mogelijkheid om deze kopie aan te vragen, vind je terug onder 'Recht op inzage'.
Informatierecht
Als klant van TransIP heb je het recht om te weten wat er gebeurt met de persoonsgegevens die je met TransIP deelt.
In onze Privacyverklaring kun je lezen hoe wij omgaan met jouw privacy en welke persoonsgegevens wij bewaren.
We passen daarnaast cookies toe om te begrijpen hoe je gebruikmaakt van onze website en welke diensten je interessant vindt. In onze Cookieverklaring lees je meer over de cookies die wij gebruiken. Dit betreft de Functionele, Analytische en Marketingcookies.
Als je onze cookies nog niet hebt geaccepteerd en onze website bezoekt, kan je kiezen of je akkoord gaat met onze cookies. In de cookie instellingen heb je verder de mogelijkheid om aan te geven welke cookies wij van je tracken. Klik hiervoor in de cookie pop-up voor 'Cookie instellingen beheren'.
Als je op 'Cookie instellingen beheren' klikt, zie je welke cookies je kunt aanpassen. De Functionele cookies zijn vereist om je onze diensten te kunnen leveren. De Functionele cookies kunnen daarom niet worden uitgeschakeld. De Analytische en Marketingcookies kun je wel naar wens in- of uitschakelen.
Met Analytische cookies verzamelen we informatie over het gebruik van onze website en zien we welke informatie je nuttig of juist overbodig vindt.
Met Marketingcookies meten we hoe succesvol onze advertenties zijn en berekenen we de juist commissies voor onze affiliates. Daarnaast helpen deze cookies ons te begrijpen of je interesse hebt in één van onze producten, zodat we je een mooie aanbieding tijdens het browsen kunnen tonen.
Let op: Zodra je de cookies via de cookiebar hebt geaccepteerd, kun je jouw voorkeuren hier aanpassen.
Je kunt de cookie instellingen ook aanpassen door je cookies van je browser te verwijderen. Bij het opnieuw bezoeken van de website zal de cookiebar weer getoond worden met hierin de optie om de cookie instellingen aan te passen.
Recht op rectificatie en aanvulling
Dit recht betekent dat je de persoonsgegevens die wij van je verzamelen te allen tijde mag (laten) wijzigen. In je controlepaneel kun je zelf altijd jouw persoonsgegevens inzien. Mocht het voorkomen dat deze gegevens niet meer accuraat zijn, dan kun je deze naar wens wijzigen of aanvullen.
Ik wil mijn persoonsgegevens / betaalgegevens wijzigen of aanvullen
Voor het aanpassen of aanvullen van je persoonsgegevens log je in op je controlepaneel. Ga hier rechtsboven naar je gebruikersnaam en klik op 'Mijn Account'.
Hier vind je een overzicht terug van jouw persoonsgegevens die bij ons bekend zijn. Deze gegevens kun je naar wens aanpassen, klik hierna op 'Opslaan' om de wijzigingen te bewaren.
Ik wil de WHOIS-gegevens van mijn domeinnamen aanpassen
Voor het aanpassen van de WHOIS-gegevens van jouw domeinnamen log je eveneens in op je controlepaneel. Ga vervolgens naar het tabblad 'Domein & Hosting' en vink links het domein waar je de WHOIS-gegevens van wilt inzien.
Klik nu op 'Contactgegevens wijzigen'.
Op de volgende pagina zie je de WHOIS-gegevens van het domein terug. Deze informatie kun je voor de meeste domeinextensies kosteloos aanpassen.
De registers van sommige domeinnamen rekenen kosten voor het aanpassen van de houdergegevens van domeinnamen. Als dit het geval is, zie je op deze pagina hier direct een melding van terug met meer informatie.
Zoals vermeld zijn WHOIS-gegevens van domeinnamen vereist voor het registreren van domeinnamen. Deze gegevens worden opgenomen in internationale WHOIS-databases. Afhankelijk van het register van het domeinnaam worden alle gegevens, een deel van de gegevens of geen gegevens in de WHOIS vermeld.
DNS en nameservers
In je controlepaneel kun je ook de DNS en nameservers van je domeinnamen aanpassen. In het artikel 'DNS en nameservers aanpassen via het controlepaneel' lees je hoe.
DeleteStandaard domeininstellingen
-
In je controlepaneel heb je ook de mogelijkheid om je standaard domeininstellingen in te zien en aan te passen. Deze gegevens worden standaard gebruikt voor nieuwe domeinregistraties en -verhuizingen.
Ga hiervoor in je controlepaneel naar 'Domein & Hosting' en klik rechts boven op het tandwiel, gevolgd door 'Standaardinstellingen'.
Hier kun je de DNS, nameservers en WHOIS-gegevens aanpassen die standaard voor nieuwe domeinregistraties en -verhuizingen worden gebruikt.
Mocht je vragen hebben over het aanpassen van jouw persoonsgegevens, neem dan contact op met onze supportafdeling. Je kunt hen benaderen via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.
DeleteRecht op vergetelheid en verwijdering
Als klant van TransIP heb je het recht om je persoonsgegevens te verwijderen. Daarnaast heb je het recht om 'vergeten te worden', wat bij TransIP op hetzelfde neerkomt als het verwijderen van je gegevens. Jouw gegevens worden hiermee direct uit onze databases verwijderd.
Let op! De persoonsgegevens die wij van je verzamelen hebben wij nodig om onze diensten aan je te leveren. Als je je beroept op het recht op vergetelheid / verwijdering, betekent dit dat wij je niet langer diensten kunnen aanbieden en je daardoor je diensten en account bij TransIP wilt opzeggen.
Mocht je niet langer willen dat wij je persoonsgegevens verzamelen, stuur dan een bericht naar onze supportafdeling. Zij zullen je hier verder mee helpen. Je kunt hen bereiken via de 'Neem contact op' knop aan de onderzijde van deze pagina.
Zodra je gegevens zijn verwijderd, zullen wij dit ook aan elke partij vermelden waarmee de gegevens zijn gedeeld. Wij zullen hen dan ook vragen om deze gegevens te wissen.
De enige gegevens die wij niet verwijderen, zijn de facturen. Wij zijn wettelijk verplicht om facturen gedurende 7 jaar te bewaren voor de belastingdienst.
Recht met betrekking tot geautomatiseerde besluitvorming en profilering
De AVG biedt ook het recht om niet onderworpen te worden aan geautomatiseerde individuele besluitvorming. Het komt echter voor dat wij op basis van persoonsgegevens een geautomatiseerde beslissing nemen.
Dit vindt bij TransIP alleen plaats wanneer een factuur niet op tijd betaald wordt. Wij sturen dan automatisch enkele waarschuwingen naar de niet-betalende klant. Indien er hierna nog steeds geen actie wordt ondernomen, blokkeren wij de diensten die bij ons worden afgenomen.
Als na de meerdere waarschuwingen nog steeds geen actie is ondernomen, schakelen wij automatisch een incassobureau in en worden de diensten per einde contract opgezegd.
Verwerkersovereenkomsten bij TransIP
Hoe er met de door TransIP verwerkte persoonsgegevens wordt omgegaan, staat vastgesteld in onze verwerkersovereenkomsten. Bezoek het artikel 'Verwerkersovereenkomsten bij TransIP' voor meer informatie hierover.
In dit artikel hebben we uitgelegd welke rechten jij als klant van TransIP hebt, met betrekking tot de AVG.
Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.