Winkelwagen

/ .nl-domeinnaam

Jouw .nl voor slechts € 0,49.

Domeinnaam checken
E-mail

/ Security

/ Hostingpakket keuzehulp

Weet je niet zeker welk hostingpakket de beste
keus is voor jouw website? Met onze keuzehulp
kom je er wel uit.

Direct naar de keuzehulp

/ OpenStack

/ Probeer Public Cloud uit

Gratis 1 maand aan de slag met Public Cloud?

Vraag proefperiode aan

/ TransIP Blog

Website templates kiezen voor jouw website

Lees de blogpost
Knowledge Base

    Sorry, we konden geen resultaten vinden voor jouw zoekopdracht.

    Mijn website verstuurt geen e-mail

    Wanneer je e-mail verstuurt vanaf jouw website, zoals via een contactformulier, wil je voorkomen dat sommige berichten niet worden verzonden of niet aankomen. Hiervoor is het belangrijk dat je alle instellingen juist hebt staan.

    Verkeerd geconfigureerde DNS-instellingen is de voornaamste reden voor het niet kunnen versturen van e-mail. Daarnaast is het ook noodzakelijk dat jouw mail wordt verstuurd vanaf de juiste domeinnaam.

    In deze artikelen vind je meer informatie over het toevoegen van een contactformulier aan jouw website:


    DNS-instellingen

     

    Het verkeerd of onvolledig instellen van DNS-instellingen voor uitgaande e-mail is de meest voorkomende oorzaak voor het niet functioneren van een contactformulier. Controleer daarom altijd eerst of jouw SPF-, DKIM-, DMARC- en TransIP-mail-authenticatie-records aanwezig zijn in jouw DNS-instellingen.

    Maak je gebruik van de TransIP instellingen? Dan hoef je je hier geen zorgen over te maken, de records zijn in dit geval automatisch toegevoegd.

    Je kan in je controlepaneel controleren of de TransIP instellingen actief zijn. Ga binnen het controlepaneel naar 'Domein' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken). Scrol nu naar '(Geavanceerd) domeinbeheer'.

    Zie je hier 'Domeinbeheer'? Dan zie je ook dat de 'TransIP instellingen' zijn ingeschakeld. Hierdoor heb jij geen omkijken meer naar de DNS-records en nameservers van jouw domeinnaam.

    TransIP instellingen staan aan


    SPF-record

     

    SPF staat voor Sender Policy Frame en wordt gebruikt om te controleren of de verzendende mailserver wel mail mag versturen voor dat domein. Het is dus noodzakelijk dat je de verzendende mailserver opneemt in je SPF-record, om te voorkomen dat het e-mailbericht als spam wordt aangemerkt.

    Voor webhostingpakketten is daarvoor het juiste record:

    • Naam: @
    • Type: TXT
    • Waarde: v=spf1 include:_spf.transip.email ~all

    Meer informatie over het instellen van een SPF-record vind je in het artikel 'Een SPF-record instellen'.

     


    DKIM-records

     

    DKIM staat voor DomainKeys Identified Mail en wordt gebruikt om de validiteit van de afzender van e-mail te controleren. Dit wordt gedaan door een handtekening mee te sturen in verzonden e-mails, die vervolgens wordt gecontroleerd via de sleutel die in het DKIM-record staat.

    Zorg er dus voor dat je onze DKIM-records opneemt in je DNS-instellingen wanneer je gebruik maakt van een webhostingpakket:

    • Naam: transip-A._domainkey
    • Type: CNAME
    • Waarde: _dkim-A.transip.email.
       
    • Naam: transip-B._domainkey
    • Type: CNAME
    • Waarde: _dkim-B.transip.email.
       
    • Naam: transip-C._domainkey
    • Type: CNAME
    • Waarde: _dkim-C.transip.email.

    Let op dat je de waarde van een CNAME-record altijd aflsuit met een punt, zoals hierboven aangegeven.

    Meer informatie over het instellen van een DKIM-record vind je in het artikel 'Een DKIM-record instellen'.

     


    DMARC-record

     

    DMARC staat voor "Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance". Een DMARC-record geeft onder andere aan wat een e-mailserver moet doen wanneer SPF of DKIM niet slaagt. Je kunt het daardoor zien als een extra beveiligingsmaatregel.

    • Naam: _dmarc
    • Type: TXT
    • Waarde: v=DMARC1; p=none;

    Een DMARC-record valt onder het type TXT-records. Meer informatie over het instellen van een TXT record vind je in het artikel 'Een TXT-record instellen'.

     


    TransIP-mail-authenticatie-records

     

    Wanneer je gebruik maakt van een webhostingpakket op het nieuwe webhostingplatform heb je een tweetal TXT-records nodig waarmee je valideert dat je via onze mailservers verstuurt. De Waardes van deze records zijn voor iedereen anders.

    Je kunt de waardes controleren via de e-mail die je hebt ontvangen genaamd 'DNS-instellingen voor jouwdomeinnaam.nl', of via je controlepaneel als je 'Geavanceerd domeinbeheer' gebruikt:


     

    Stap 1

    Ga binnen het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken). Scrol nu naar 'Geavanceerd domeinbeheer'.

    Naast de kop 'DNS' vind je de knop 'Bulk opties' terug. Klik hier op en vervolgens Kopieer gegevens van -> Standaard TransIP-DNS-instellingen.

    bulkopties


     

    Stap 2

    Kopieer de waardes van beide 'x-transip-mail-auth' records die je hier terugziet (bijvoorbeeld in Kladblok) en ververs volgens de pagina zodat je jouw eigen DNS-records weer voor je hebt.

    Let op dat je niet per abuis jouw eigen DNS-instellingen overschrijft met de TransIP-instellingen. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren, dan kun je altijd via 'Bulkopties' -> 'Herstel een vorige versie' terug naar de vorige opgeslagen DNS-instellingen.


     

    Stap 3

    Maak vervolgens de records aan in jouw DNS-instellingen en plak de opgeslagen waardes in beide records:

    • Naam: x-transip-mail-auth
    • Type: TXT
    • Waarde:
       
    • Naam: x-transip-mail-auth
    • Type: TXT
    • Waarde:

    Hou er rekening mee dat het tot maximaal 24 uur kan duren voordat wijzigingen van DNS instellingen wereldwijd zijn doorgevoerd. Dit is in verband met de wijze waarop externe systemen dit verwerken. Hierop hebben wij helaas geen invloed. Overigens zie je de wijzigingen wel al ruim binnen 24 uur. 


    From-adres

     

    Staan alle DNS-instellingen juist? Controleer dan of jouw mail wordt verstuurd vanaf een e-mailadres dat eindigt op jouw domeinnaam.

    Om de veiligheid en stabiliteit van ons webhostingplatform te kunnen waarborgen, is het namelijk alleen mogelijk mail te sturen vanaf vanaf je website als het 'From'-adres van je contactformulier jouw domeinnaam bevat. Hiermee voorkomen wij dat derde partijen spam kunnen versturen via jouw website.

    • Gebruik je een WordPress-plugin voor het versturen van e-mails? Controleer dan in de instellingen van jouw plug-in of het From-adres eindigt op @jouwdomeinnaam.nl.
       
    • Gebruik je een PHP-script om e-mails te verzenden? Controleer dan of de PHP-instelling sendmail_from juist staat ingesteld. De instelling moet een e-mailadres bevatten die eindigt op @jouwdomeinnaam.nl.

    Om de PHP-instellingen van je webhostingpakket te wijzigen ga je binnen je controlepaneel via het linkermenu naar 'Webhosting'. Klik vervolgens onder 'Producten' op je domeinnaam.

     

    Klik nu bovenaan op 'Geavanceerd' en daarna op 'PHP-instellingen'. Scroll naar onderen tot 'Overige', daar vind je de 'sendmail_from' instelling:

    sendmail from

     

    Let er in het geval van een eigen PHP script ook op dat de from-parameter aanwezig is in de header van het PHP-script.

     


    ReCaptcha keys

     

    Fout ingestelde ReCaptcha keys kunnen er voor zorgen dat jouw contactormulier niet functioneert. Gebruik je in jouw contactformulier een ReCaptcha? Dan kun je in de ReCaptcha instellingen van jouw contactformulier de keys verwijderen om zo te testen en uit te sluiten of dit het probleem veroorzaakt.


    SMTP plug-in

     

    Verkeerde instellingen in een SMTP plug-in kunnen effect hebben op andere contactformulier-plug-ins. Hierdoor raden we je niet aan om een SMTP plug-in te gebruiken. Wanneer je toch van een dergelijke plug-in gebruik maakt is het van belang om ook van die plug-in de instellingen te controleren of deze tijdelijk uit te schakelen.

    Heb je een SMTP plug-in geïnstalleerd, maar maak je hier geen gebruik van? Dan kun je deze het beste volledig verwijderen.


     
    In dit artikel hebben we uitgelegd wat je kunt doen wanneer er geen e-mail wordt verstuurd vanaf jouw website.
     
    Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, neem dan contact op met onze supportafdeling. Je bereikt hen via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op